Hva med øvrige ansatte?
Lov om obligatorisk tjenestepensjon definerer kriterier for når en bedrift må opprette pensjonsordning for sine ansatte. Lov om innskuddspensjon og lov om foretakspensjon definerer minimumskrav til en tjenestepensjonsordning. Mangel på konsistens mellom lov om OTP på den ene siden, og innskuddspensjons- og foretakspensjonsloven på den andre, har skapt uklarhet.
Man har kunnet være i den spesielle situasjon å ha plikt til å ha tjenestepensjonsordning i medhold av lov om obligatorisk tjenestepensjon, samtidig som man ikke har hatt adgang til å tegne slik ordning på grunn av bestemmelser i foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven. Legeforeningen henvendte seg til Kredittilsynet for å etablere klarhet omkring dette, og Kredittilsynet har bekreftet at lov om obligatorisk tjenestepensjon skal gå foran foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven. Det innebærer at det vil være plikt til å opprette pensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon, selv om ikke kriteriene i innskuddspensjonsloven og foretakspensjonsloven er oppfylt.
OTP-loven gjelder foretak som har to personer med arbeidstid og lønn på 75 % av full stilling, en arbeidstaker uten eierinteresse i foretaket i minst 75 % stilling eller personer i foretaket som har over 20 % stilling som til sammen utøver mer enn to årsverk. Avklaringen innebærer at samtlige personer i foretaket i over 20 % stilling skal regnes med i grunnlaget som skal vurderes mot OTP-lovens virkeområde, også de som ikke skal ta del i pensjonsordningen. Også legen i et personlig foretak skal regnes med når det skal vurderes om bedriftens omfang danner grunnlag for plikt til å ha tjenestepensjon. En lege som f.eks. har to medarbeidere i hhv. 50 % og 60 % stilling må følgelig opprette pensjonsordning fordi bedriften til sammen utøver mer enn to årsverk.
Avklaringen fra Kredittilsynet innebærer konkret at dersom et foretak kun har ansatt én sykepleier uten eierinteresse i foretaket i 75 % stilling og én legesekretær i 50 % stilling, gjør sykepleierens ansettelse at vilkårene i lov om obligatorisk tjenestepensjon er oppfylt, og det skal opprettes tjenestepensjonsordning. Er legen spesialist eller fastlege har sykepleieren lovbestemt medlemskap i Pensjonsordningen for sykepleiere, og skal ikke være med i pensjonsordningen. Pensjonsordningen vil da kun bestå av legesekretæren. Det samme gjelder om det så bare er en medarbeider i 20 % stilling som er ansatt i tillegg til sykepleieren. Dette til tross for at lov om innskuddspensjon og lov om foretakspensjon har minimumskriterier som bl.a. innebærer at det ikke kan opprettes pensjonsordning.