Lovtolking
Lov om pasientrettigheter § 2 rommer flere punkter enn retten til nødvendig helsehjelp. Retten til vurdering er egentlig en saksbehandlingsrettighet. Retten til individuell plan er også en naturlig del av enhver vurdering, særlig nødvendig for et mindretall av pasientene med kroniske og komplekse sykdommer. Retten til valg av sykehus er et kapittel for seg. Dermed er det retten til nødvendig helsehjelp i § 2-1 som er den sentrale prioriteringsbestemmelse.
Forskriftens § 2 (ramme 2) beskriver hvorledes lovgiver har ønsket at vi skal tenke. Vi skal vurdere sykdommens alvorlighetsgrad både med hensyn til tap av livslengde og livskvalitet. Livskvalitet er definert både som fysisk og psykisk lidelse og som tap av livsfunksjoner. For at et tiltak skal ha forventet nytte, skal det både være en god sannsynlighet for og dokumentasjon av nytten. Videre skal det være et rimelig kostnad-nytte-forhold. Det er altså tatt reservasjon m.h.t. helsehjelpens effektivitet, men ikke m.h.t. om det er tilgjengelige ressurser. Lovgiver har ment at denne gruppen er så syk at vi har plikt til å hjelpe uansett ressurser. Selvfølgelig kan en slik forskriftsbeskrivelse ikke være entydig. Likevel kan det ikke være noen tvil om at dette skildrer en svært syk pasientgruppe som det skal være stor sannsynlighet for at vi kan gjøre noe for. Ser vi på dagens pasientmasse som helhet, kan det umulig være noen stor prosent som tilfredsstiller disse betingelsene.
Det er dessverre mange alvorlig syke vi ikke kan gjøre så mye for. Andre kan vi hjelpe, men de har egentlig ikke så store problemer. Forskriften sier at ingen av disse gruppene har krav på prioritet.
Andre og mindre sentrale prioriteringskriterier, som alder, yrkesaktivitet etc. (1), kan lett inkorporeres i en total alvorlighetsvurdering.
Spørsmålet har vært reist om et godt kostnad-nytte-forhold kan kompensere for manglende alvorlighet, med andre ord om meget effektive helsetjenester på relativt godartede tilstander kan tilfredsstille kravene. Etter forskriftens ordlyd og ifølge høringsnotatene er dette utelukket, både alvorlighet, nytte- og kostnadseffektivitet er nødvendige betingelser som alle må tilfredsstilles.
Mange av de administrative regelverk har ikke et realistisk forhold til en normal sykdomsprosess. Ofte har regelverkene vært «behandlingsfikserte» og har regnet med at alle diagnoser var stilt og at det bare dreide seg om å få utført en definert behandling. Den virkelige medisinske situasjon er som kjent annerledes, mange venter på utredning og ofte er det langtrukne forløp med gjentatte diagnostiske og terapeutiske faser. Det kan imidlertid neppe være tvil om at lovgivers intensjon er at diagnostiske prosesser må ses på linje med terapeutiske og at mistanke om alvorlig sykdom, for eksempel kreft, uten videre må medføre rett til nødvendig helsehjelp.
Regelverket er ikke fritt for moralfilosofiske dilemmaer. De to idealene springer ut fra helt forskjellige etiske tradisjoner. Kostnad-nytte-forholdet ved et helsetiltak er en nytteetisk vurdering, mens alvorlighet er et pliktetisk eller Rawlsiansk kriterium. Verken graden av effektivitet eller graden av alvor er definert. Som fagfolk må vi innrømme at vi selv på pasientgruppenivå ikke vet nok om nytte og alvorlighet. På individnivå blir dette enda vanskeligere. Men vi kan gjøre vårt beste, og det er det vi er bedt om.
Loven og forskriftens terminologi inneholder en del paradokser. Mest eiendommelig er at det ikke står noe sted at pasienter med rett til nødvendig helsehjelp har rett til prioritet. Det eneste de tilsynelatende har rett til er en fastsatt dato og et løfte om at denne dato skal holdes. Det er imidlertid ingen tvil om at lovgiver har ment at de skal ha prioritet. Samtidig er det meget forvirrende for pasientene å få beskjed om at de «ikke har rett til nødvendig helsehjelp», ofte kommer denne beskjeden samtidig med et konkret tilbud. Mange oppfatter det slik at det som ikke er nødvendig betraktes som «unødvendig» og det kommer det mange reaksjoner på. Alle disse problemer kunne vært løst enkelt hvis man hadde erstattet begrepet «rett til nødvendig helsehjelp» med «rett til prioritert helsehjelp». Folk ville da forstått at helsevesenet hadde som intensjon å hjelpe, selv om man ikke hadde fått denne rett.