Skeptisk
Befolkningen er på bølgelengde med helsemyndighetene når de ønsker mer elektronisk kontakt med fastlegen. I statlig tiltaksplan for bruk av elektronisk kommunikasjon i helse- og sosialsektoren «Si @!»blir dette fremstilt som et viktig mål allerede innen 2003 (2).
– Et positivt tillegg, men det kan aldri erstatte vanlig konsultasjon og muntlig dialog, sier generalsekretær Bjørnar Allgot i Norges Diabetesforbund. Han mener elektronisk lege-pasient-kommunikasjon betinger klar diagnose, presisjon i formulering av spørsmål og svar, og at lege og pasient har et etablert tillitsforhold.
Leder av Alment praktiserende lægers forening, Kjell Maartmann-Moe vil ha juridiske, faglige, økonomiske og organisatoriske brikker på plass før han åpner døren for e-postkontakt mellom lege og pasient.
– Jeg avviser ikke denne kommunikasjonsmuligheten, men vi må tenke oss om først. I utgangspunktet er jeg skeptisk til å erstatte direkte menneskelig kontakt med e-post. Jeg ser for meg at vi først og fremst kan bruke e-post på utvalgte kontakter av administrativ karakter der det er mulig å gi klar og utvetydig informasjon, som forespørsler om timebestilling, svar på prøveresultater og liknende. E-post kan kanskje med fordel brukes som enveis kommunikasjon fra pasient til lege på områder det kan være vanskelig å snakke om, men vi skal ikke glemme at det fortsatt går an å bruke blyant og papir til å tegne og skrive om spesielle problemer, minner han om.
Maartmann-Moe mener elektronisk kommunikasjon gir større rom for misforståelser, og er urolig for at leger kan vikle seg inn i juridiske problemer hvis svarene de gir over e-post ikke holder mål. – Legene må være klar over at svar som blir sendt per e-post er et juridisk bindende dokument og en integrert del av journalen, sier han.
Han stiller også spørsmål ved når fastlegene skal få tid til å gå gjennom e-post fra pasienter, og hvordan arbeidet skal honoreres. – Hvis e-post får for stort omfang, kan det fortrenge annen type kommunikasjon og redusere tilgjengeligheten for pasienter som ikke har mulighet til å kommunisere elektronisk. Vi må legge opp til at alle som står på listen vår får lik tilgjengelighet til oss og at vi ikke bare betjener eliten. Kanskje er det de pasientene som ikke har e-post som trenger oss mest? sier Aplf-lederen.