For den som vil trene hardt

Kjersti Storheim Om forfatteren

Jill, Jahrmann

Tren

Boken som hjelper deg å komme i form. 170 s, tab, ill. Oslo: Gyldendal, 2003. Pris NOK 349

ISBN 82-05-30555-2

De siste årene er det utgitt flere bøker om trening og aktiv livsstil. Denne boken er skrevet av en konserndirektør i landets største treningsstudiokjede.

Det første kapitlet starter med hvordan man blir motivert for trening. Det gis råd om hvordan man skal greie å komme i gang med regelmessig trening, men det blir lagt for mye verdi i motivasjonsfaktorer som å gå ned i vekt eller å ta seg bra ut. Kondisjonstrening, styrketrening og bevegelighetstrening blir gjennomgått og er basert på anerkjente treningslæreprinsipper. Øvelser for styrke- og bevegelighetstrening er ledsaget av bilder med utførlige forklaringer. Forslag til treningsprogrammer med progresjon er gitt i tabeller. Det finnes også tester for å kunne måle treningsfremgang.

Nye treningsformer inspirert av østlig kultur er viet et eget kapittel. yoga, pilates og core training er alle svært populære treningsformer i treningsstudioer. Disse treningsformene gir imidlertid ikke samme treningseffekt som kondisjons- og styrketrening, noe som også påpekes i boken. Kapitlet om trening med familien gir informasjon om hvordan og hvorfor opprettholde god fysisk form som småbarnsforeldre. Et eget kapittel om vektreduksjon fremhever kombinasjonen trening og sunt kosthold som det beste for varig effekt. Næringsstoffer, vitaminer og mineraler omtales også.

Boken er rikt illustrert og har innbydende layout. Viktige momenter utdypes i egne spalter. Bildene preges imidlertid av høy intensitet og et ungt og vellykket klientell!

I en tid med overskrifter der det ropes varsku om negative helsemessige konsekvenser av inaktivitet, er bidrag til økt fysisk aktivitetsnivå i befolkningen generelt positivt. Det er imidlertid lagt for lite vekt på helsemessige gevinster av fysisk aktivitet, sammenliknet med det som er bokens gjennomgangstema; best mulig treningseffekt for å komme i best mulig fysisk form. Et underliggende motiv som ofte skinner igjennom er en slank og veltrent kropp. I boken brukes stort sett treningsformer som først og fremst foregår på helsestudio. Innholdet passer først og fremst for et ungt publikum som vil trene hardt, gjerne motivert av utseendemessige endringer. Andre bøker på markedet er mer velegnet for dem som trenger motivasjon for økt fysisk aktivitetsnivå av mer moderat grad for helsemessige gevinster.

Kommentarer

(0)
Denne artikkelen ble publisert for mer enn 12 måneder siden, og vi har derfor stengt for nye kommentarer.

Anbefalte artikler