Sosialiseres til aktivt liv
Med særlig fokus på effekt, har Per-Egil Mjaavatn og Jan-Oddvar Skisland gått gjennom litteratur om tiltak som fremmer fysisk aktivitet i skolen. I rapporten Fysisk aktivitet i skolehverdagen konkluderer de at det er overbevisende dokumentert at barn og unge blir i bedre fysisk form med flere gymtimer, og at utbyttet er størst for de elevene som har det svakeste utgangspunktet (7).
Mer fysisk aktivitet i skolen har dessuten overbevisende positiv effekt på mentale helseplager og stressmestring. Det er også sannsynlig at den atferden som barna lærer i skolen, i betydelig grad påvirker atferden som voksen. Rapporten konkluderer med at det bør være daglig fysisk aktivitet på alle skoletrinn.
Roald Bahr gir sin fulle tilslutning. – En time med daglig fysisk aktivitet vil bidra til å øke energiforbruket, slik at risikoen for at barna legger på seg blir mindre. Det betyr at de må røre på seg slik at de blir svette og andpustne.
Med en time mener han 60 minutter, ikke en skolegymtime, som i praksis kanskje bare varer i 20 minutter. Aktiviteten behøver ikke å være sammenhengende, og i skolehverdagen inkluderer han veien til og fra skolen.
– Målet er å sosialisere dem inn i en aktiv livsstil, som de tar med seg inn i voksenlivet, sier Bahr. – Vi tror også at økt fysisk aktivitet kan ha positiv effekt på prestasjoner i andre fag, tilføyer han.
For å nå ambisjonen, må så vel målsetting som innhold i kroppsøvingsfaget endres, og lærernes kompetanse må heves.
– Kroppsøvingsfaget må ikke være et ferdighetsfag som setter prestasjoner i sentrum og bidrar til å stenge ute de som trenger faget mest. Vi må gi barna basisferdigheter slik at de kan glede seg over å bruke kroppen, og et allsidig repertoar å spille på; gå på ski, stå på ski, sykle, svømme. Faget må ha et innhold som gjør at det er moro for alle.
I tillegg må man legge til rette for fysisk aktivitet i andre fag, lage utearealer ved skolene som oppmuntrer til lek og bevegelse, og skoleveier som gjør det trygt for barna å gå eller sykle.