Krevende kunde
For å kunne komme med konkrete løsningsforslag er samarbeid med IT-bransjen nødvendig. Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) har utviklet en metodikk for bransjestyrt samarbeid med IT-leverandører der kunden er i førersetet. Denne metodikken vil bli benyttet i ELIN-prosjektet. Forslagene til IT-løsninger skal ledsages av konkrete eksempler på dataprogrammer fra minst to forskjellige leverandører.
En del av leverandørenes kostnader vil bli dekket av prosjektet, men samtidig må de deltakende IT-bedriftene legge ned noen gratis arbeidstimer uten å være sikre på å få hovedoppdraget.
Totalkostnaden for forprosjektet er kr 2 725 000. Det meste av dette finansieres av SND og Sosial- og helsedirektoratet. Egeninnsatsen fra Legeforeningen er på kr 266 000 og skal i hovedsak benyttes til å dekke sekretariatsfunksjoner og brukeres innsats.
Når forprosjektet er i havn, er målet for et hovedprosjekt å etablere et markedstilbud av løsninger som dekker det enkelte legekontors behov for elektronisk samhandling med andre aktører innen sosial- og helsesektoren.
– Legeforeningen er villig til å påta seg styrings- og ledelsesansvar også for et hovedprosjekt, men gjennomføring av dette vil være avhengig av at prosjektet kan oppnå delfinansiering fra aktører utenfor Legeforeningen, påpeker Magne Nylenna.