Ila legesenter i gang
Det første pilotkontoret, Ila legesenter i Trondheim, ble koblet opp i midten av juni, og fastlege Roger Kahn melder om svært gode erfaringer hittil.
– Først og fremst har tilgjengeligheten for pasienten økt. Pasientene får lettere tak i legen, slipper telefonkø og kan ta kontakt når det passer dem, sier Kahn. Tilbudet er rettet mot legesenterets faste pasienter. De fleste tjenestene dreier seg om timebestilling, reseptfornyelse og enkle spørsmål om egen helse. Prosjektet gir mulighet for både enveis- og toveiskommunikasjon. Ved toveiskommunikasjon må pasienten logge seg inn med passord og brukernavn. Sikkerheten er som ved bruk av nettbank.
Roger Kahn går gjennom henvendelsene to ganger daglig. Selve tjenesten er gratis for pasientene, men de betaler egenandel dersom noe må gjøres og Kahn får takst for utført arbeid.
Internett-tjenesten er ikke tids- og arbeidsbesparende for Kahn: – Mengden arbeid vil øke ettersom man gjør seg mer tilgjengelig. Men for meg er det viktig at servicetilbudet til pasientene blir bedre, og merarbeidet er ikke større enn at det blir oppveid av dette, synes Kahn.