Kroppen i kunsten
Mange av dagens samtidskunstnere har tatt i bruk den kulturelle symbolmakten som er knyttet til tømmefunksjonenes rynkete, hårete og fuktige form. Willibald Storn, som er jøde, stilte høsten 2000 ut et bilde av sin anus. Ut av åpningen kommer det en davidsstjerne, og hans halvgamle, rynkete mannemage og slappe penis har en sentral plass i bildet. Selv sier kunstneren at han laget bildet i protest mot det han oppfatter som en økende menneskeforakt i samfunnet. Ved å vise frem endetarmsåpningens rynkete og mørke form ville han fremheve at under all staffasje er menneskene sårbare og avhengige av hverandre. Han brukte sin egen anus som et politisk protestuttrykk for å vise at det er ved gjensidig anerkjennelse og aksept av vår sårbare menneskelighet at man kan skape en politikk som kan forhindre at nye etniske forfølgelser ã la jødeforfølgelsene under den annen verdenskrig oppstår.
Odd Nerdrums bilde av en arm- og beinamputert kvinne som ligger på ryggen og urinerer ( Pissing Woman ) skapte debatt om forholdet mellom menneskelig normalitet og verdighet. Kombinasjonen av aversjonsladede kroppsutsondringer, blottlagte kjønnsåpninger og en amputert kropp skapte en heftig, om enn kortvarig diskusjon mellom funksjonshemmedes organisasjoner om grenser for ytringsfrihet, fordi bildet av mange ble oppfattet som svært støtende (forsker Per Solvang, personlig meddelelse). Da Nerdrum sommeren 2001 stilte ut bildet Morgen på Dritskjær i Tønsberg (som er et vakkert malt bilde av tre mennesker som sitter med ryggen mot tilskueren og gjør sitt fornødne), sa han: ”Bildene er utført med verdighet, og kroppsfunksjonene er ingenting å skamme seg over.” Videre at ”. . . vi er jo dømt til å være i denne situasjonen innimellom. De gamle grekere skammet seg da ikke over kroppsfunksjonene. Skambegrepet var det kristendommen som påførte oss” (7). Den amerikanske kunstneren Andreas Serranos arbeid Piss Christ (hvor Jesu legeme er senket ned i menneskelig urin) forårsaket en alvorlig diskusjon om forholdet mellom blasfemi og ytringsfrihet. Kristne foreninger med vekt på ”familieverdier” forlangte bildet fjernet fra det offentlige rom, og begrunnet det med at det var moralsk skadelig for barn å se slikt. Et annet av kunstnerens verker, hvor kroppsvæsker som blod, sæd og melk var brukt i et estetiserende bilde av AIDS-pasienter, skapte både avsky og vemmelse blant publikum.
Den sterke politiske og sosiale kraften som ligger innbakt i kroppsvæskenes moralske og visuelle univers, brukes av samtidskunstnere verden over for å belyse grunnleggende politiske spørsmål om menneskerettigheter, ytringsfrihet, religiøse og seksuelle spørsmål. Gjennom å tydeliggjøre det faktum at alle mennesker lever sitt liv (også) som organiske vesener, utfordres forestillinger om forskjellighet, over- og underordnethet, makt og avmakt. Den estetiserte ”fitnesskulturens” glansbildeaktige mennesker tar oppmerksomheten vekk fra lidelse, smerte, sykdom, nød, død og urettferdighet. Når den franske multimediekunstneren Orlan videofilmer plastikkirurgiske operasjoner hun får foretatt på egen kropp, for å offentliggjøre smertene som påføres (særlig) kvinner av en skjønnhetstyranniserende kultur, viser hun det konkrete blodet, redskapene som brukes når kirurgen skjærer i huden og lydene som skapes i arbeidet med kroppen. Publikum blir kvalme, og mange klarer ikke å se filmen ferdig. Da hun besøkte Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved Universitetet i Bergen for et par år siden, var det langt flere tilskuere som rettet sine frustrasjoner mot henne som kunstner enn de som var fortørnet over det sterke grepet kommersielle skjønnhetsprodusenter har fått over menneskers sinn. En annen aktuell kunstner, Kikki Smith, har valgt å kommentere kvinnelivenes trange vilkår i slankekulturen ved å stille ut bulende kvinnekropper som tømmer seg og har hår der det er forventet at man skal være glatt. Lukter, ”våtheter”, lyder og fuktige skrukker vises frem i sin sårbare og noen ganger naive tilforlatelighet.
Lukten av storbygettoenes fattigliv er et annet beslektet prosjekt. Sissel Tolaas samler og sorterer lukter av støv, eksos, dyrefett, klorin, hundeskitt, støv og søppel. Dette omskaper hun blant annet til parfymen Dirty 1. Stanken av fattigdom og fornedrelse er omgjort til parfyme i lekre flakonger, men parfymens navn viser hvordan den beske virkeligheten kan fremstå som et estetisert objekt som gleder (og forvirrer?) tilskuernes blikk.