Grensen nådd?
Light mente at han øynet en ny utvikling i det amerikanske helsevesenet. Man ser stadig oftere at sykehusene nekter å samarbeide ved at de ikke tillater ytterligere prispress og kontroll.
En ikke-profittorientert nettside (www.hschange.org) følger utviklingen, dels basert på kontinuerlig innsamling av nasjonale data. Nettsiden kaster lys over endringer som er uheldige for kronisk syke, barn og generelt for folks økonomi. En tendens er at arbeidsgiverne, som er de største kjøperne av helsetjenester, ikke lenger vil betale de høye premiene. I stedet gir de pengene til de ansatte, som må forsikre seg selv. Et slikt forsikringsmarked er tyngre å drive og dyrere for alle parter. På tross av den ganske dystre beskrivelsen av forholdene i USA, gav Light ikke uttrykk for uforbeholden støtte til et rent offentlig helsevesen.
En av de norske innlederne ved seminaret, postdoktorstipendiat Olaug Lian ved Universitetet i Tromsø, pekte på at poenget med en velferdsstat er å redusere urettferdigheten som skapes av markedsstyring.
– Politikerne ser på markeder som verdinøytrale tekniske instrumenter, men det er de jo ikke. Kvaliteten i helsetjenesten må først og fremst bygges på normative standarder skapt internt. Et system av ytre kontroll eller administrasjon kan ikke noensinne erstatte dette, sa hun.
Tabell 1
En sammenlikning av betingelser for et fungerende marked og helsetjenesten ifølge Donald W. Light
Betingelser for et fungerende marked |
Betingelser for helsetjenesten |
Mange som kjøper og selger |
Få som kjøper og selger |
Ingen bånd mellom dem som handler |
Langvarige, sterke bånd mellom dem som handler |
Mange leverandører |
Få, ofte bare én leverandør |
Ingen hindringer for å komme inn eller falle ut av markedet |
Store, slike hindringer – meget vanskelig f.eks. å stenge et sykehus |
|
|
Full informasjon om pris, kvalitet og tjeneste |
Begrenset og usikker informasjon |
Informasjon er gratis |
Informasjon er dyr |
Kjøpere søker den beste handel |
Kjøpere vet ikke helt hva de bør handle |
Kvikke signaler i markedet |
Tregt marked |
Prisen helt sentral informasjon |
Prisen langt fra tilstrekkelig informasjon |
Kjøper erfarer de fulle konsekvenser av handelen |
Mange andre faktorer enn handelen avgjør kjøpers erfaringer |