Alt å vinne for allmennlegen
Allmennlegene tok kostnadene ved å datafisere kontorene for mange år siden, nå må sykehusene komme etter. Dette var den klare beskjeden fra allmennleger til sykehusene på epikriseseminaret i Bergen.
Leder i foreningen for allmennleger som benytter Infodoc journalsystem, Regin Hjertholm, trakk problemstillingen ned fra det overordnede til det praktiske nivået da han beskrev hvordan allmennlegene sårt trenger elektroniske rutiner som kan lette arbeidspresset ved legekontorene.
– Tid tapt fra både pasientkontakt og familieliv til arkivering og papirarbeid, er to av grunnene til at jeg lenge har engasjert meg sterkt i å få til elektronisk epikrise. Den viktigste grunnen er at epikrisene kommer for sent frem slik systemet har vært, understreker han.
– At epikrisen ankommer legekontoret lenge etter pasienter, er ikke bare samfunnsøkonomisk uforsvarlig fordi mange pasienter reiser bomtur. Det kan i verste fall føre til feilbehandling, påpeker Hjertholm. Siden 1999 har han engasjert seg i arbeidet med IT-løsninger som kan lette arbeidsbyrden for allmennpraktikerne, og gi dem bedre tid til pasientene. Han beskriver initiativ overfor både Legeforeningen og fylkeslegen i Hordaland som resultatløse. Engasjement i brukerforeningen for Infodoc-brukere og samarbeid med leverandøren har gitt praktiske resultater. Og det er praktisk innsats og resultater han savner.