Heller andre grep
Hvis det er rekrutteringen av leger til forskning som er den bakenforliggende bekymring, er det betydelig enklere og mer ufarlige grep som kunne prøves først. Økonomi er her ikke noe tungtveiende argument, ettersom det må skaffes ekstra midler i alle tilfeller.
Generelt. Demp medisinstudiets skolepreg og gjør det mer til et universitetsstudium, med den stimulans for intellektuell vekst som dette kan innebære.
Spesielt. Vær rausere med midler til studentstipend til de av studentene som av seg selv får en forskningsidé eller som tenner på noe innenfor forskning de kommer i kontakt med. Kanskje kan det bli til en tidsskriftartikkel, men det er i så fall i seg selv meritterende, og især for den som senere får lyst til å prøve seg på forskning. Kan hende er det også en forskerkarriere som startes gjennom slik å ha følt seg frem som student. Det har hendt mange – uten at det dermed har vært noe nederlag for de andre, for dem som syntes dette var greit, fint å ha vært med på et prosjekt, en tidsskriftartikkel. Men de fant ut at det var ikke dette de ville vie sitt liv til, ikke noe nederlag for dem, tvert imot en fjær i hatten. Det er forskerlinjestudenten som det likevel ikke ble noen forsker ut av, som vil komme til å oppleve nederlaget.
Videre. Vær rausere med midler til studenter som kan være forskningsassistenter for etablerte forskere. Simpelthen for å få lære hva forskningens hverdag består i ved å delta i den. Skaff midler til å trekke studentene inn i aktiviteter som foregår i forskningsmiljøene, uten at det i utgangspunktet forutsettes at de selv skal drive aktiv forskning, slik får de være med på undervisning, forskning og formidling, et morsomt og lærerikt arbeidsforhold, et alternativ til annen pengetjening under studiet. Dette kan bli et arbeid av begrenset varighet for noen og en gnist som fenger for livet hos andre.
Vær rausere med midler til stillinger for de ferdige forskerne. Postdocstillinger som kan sikre doktorander videre arbeidsmuligheter.
Skap rausere vilkår for medisinsk forskning i sin alminnelighet, inkludert økonomiske incentiver i forskerstillingers vilkår.
Sørg for bedre meritt for forskning ellers i den medisinske verden.
Faglig nysgjerrighet er en egenskap som bør stimuleres, simpelthen fordi den gjør legelivet rikere. Nysgjerrigheten bør derfor stimuleres hos alle. Og den faglige nysgjerrigheten gjelder ikke bare forskning, den er like viktig i alle andre deler av medisinsk virke. Den strategi vi velger, må sikre at vi tar vare på dem som får tent en indre ild av nysgjerrighet, og at vi gir alle muligheten.