Rett på rutinene
Den britiske helsedirektøren var opptatt av kjeden av behandlingstiltak, og mente de fleste uhell skjer ved overføring av ansvar og oppgaver mellom de enkelte leddene. Han understreket at det i kvalitetsarbeid er viktig å konsentrere seg om rutinene og ikke om enkeltstående ekstreme hendelser.
Det ble redegjort for de politiske svingninger og bakgrunnen for endringene, og flere fremholdt statsministerens personlige oppfølging av saken. Regjeringen ønsker å forlate det såkalte indre marked i helsetjenesten og legger vekten på samarbeid og styring i utviklingen av helsetjenesten. Såkalte Primary Care Groups skal ta mer ansvar for å yte helsetjenestene og i større grad styre sykehusenes bruk av ressurser ved å styre pasientstrømmen til de sykehus som gir best service. Systemet ble kalt en britisk versjon av de amerikanske Health Maintenance Organizations.
For å bedre tilgjengeligheten til helsetjenester har Tony Blairs regjering opprettet såkalte walk-in centres hvor pasienter får kontakt med lege utenom listesystemet. Det er også etablert en sykepleiebemannet, døgnåpen telefontjeneste hvor folk kan få råd og øyeblikkelig hjelp-kontakt.
Den britiske legeforeningen er kritisk til regjeringens walk-in centres, som man mente kunne være en trussel mot det etablerte lege-pasient-forholdet så vel som mot legens rolle som portvakt for spesialisthelsetjenesten. Foreningens talsmann sa imidlertid også at det er viktig at helsepersonell engasjerer seg i reformarbeid, og sa at det er bedre å hilse forandringer velkommen enn å få dem tvunget på seg. Foreningens formann har uttalt seg positivt om clinical governance (4).
Presidenten for The General Medical Council, rådet som gir autorisasjon til leger, utdypet tankene omkring clinical governance og profesjonens egen regulering, og mente at revalidering eller resertifisering i en eller annen form var nødvendig. Dette burde foregå lokalt, mente han, blant annet ved hjelp av såkalte eksterne peer reviews, hvor legers praksis granskes av kolleger. Dersom enkeltleger ikke endrer uakseptabel praksis, vil de bli rapportert til og gransket av rådet.
Tabell 1
Administrasjon av den nye helsetjenesten i Storbritannia
Aktører og metoder/prinsipper |
Tiltak/forpliktelser |
National Institute for Clinical Excellence, NICE |
Utarbeide standarder og retningslinjer |
|
↓ |
Helsepersonells egenkontroll/Clinical governance/etterutdanning |
Utføre helsetjenester av høy kvalitet |
|
↑ |
The Commission for Health Improvement, CHI |
Kontrollere at tjenestene holder høy kvalitet |