Korsang og spelemannpris
Hans M. Borchgrevinks musikalske karriere startet i Norsk Rikskringkastings guttekor i 8–9-årsalderen. Mange av medlemmene, inkludert ham selv, var også med i Sølvguttene. – Når vi sang i radioen, var vi NRKs guttekor, på private arrangementer var vi Sølvguttene, humrer Borchgrevink. For å synge i bryllup var det nødvendig med sopranstemmer, så han lærte seg å synge i falsett (se s. 1249). Ferdigheten kommer godt med når han nå synger kontratenor (den lyseste av herrestemmene, en slags støttet falsett) i koret Consortium Vocale, Oslo Domkirke, som han også dirigerer. Repertoaret er variert, men særlig konsentrert om tidlig flerstemt musikk og gregoriansk sang.
– Det siste halvannet året har vi studert med en tysk munk som for øvrig sitter i den internasjonale komiteen for revisjon av katolsk kirkemusikk, forteller Borchgrevink. Tidligere hadde vi lært oss å synge etter firkantnotasjon (noter slik de så ut før det moderne notesystemet kom i bruk). Men det finnes en enda tidligere form for nedskriving av musikk, kalt neumer (uttales nøymer) (fig 1). Dette er ganske små tegn utviklet i tidlig middelalder, som på en presis måte gir uttrykk for melodibevegelsens retning og foredrag ved resitasjon av liturgiske tekster. De ble brukt til enstemmig sang.
Consortium Vocale har nå spilt inn en didaktisk CD med eksempler fra de åtte kirketonearter og de tidligere urtonearter. CD-en har de så langt finansiert selv, men den planlegges utgitt internasjonalt. – Det er farlig å si slikt, men vi vet ikke om noen annen CD med gregoriansk sang som er bedre enn den vi nå har laget når det gjelder sangteknikk og autentisitet, sier Borchgrevink. Den tyske gjestedirigenten fant at koret egnet seg godt for gregoriansk sang fordi det evnet å synge så godt enstemmig at det kunne høres ut som én person. Samarbeidet har dannet bakgrunn for en høythengende invitasjon fra Tyskland til Expo 2000 i Hannover senere i år.
I begynnelsen av 1970-årene dannet Hans Borchgrevink sammen med noen venner visegruppen Loelvens stiftelse, der han i tillegg til å synge spilte de instrumentene de andre ikke kunne. – Jeg kan egentlig ikke spille noen instrumenter særlig bra, smiler han, – men jeg har forsøkt mange ut fra teoretisk kunnskap og med litt intuisjon. Han nevner xylofon/marimba og medgir etter hvert en ikke ubetydelig kompetanse på blokkfløyte. Navnet Loelvens stiftelse ble stadig misforstått, en gang fikk de sågar en godt betalt jobb av LO fordi de trodde navnet var LO-elevenes stiftelse. Med det forenklede navnet Stiftelsen ble de i 1974 tildelt Spelemannprisen i klassen for grupper for platen Kva hjelp det å syngje ? (fig 2). Tittelen er hentet fra Tor Jonssons dikt Ordet.