Varierte samtaler
Rådgivningstjenesten ved Ressurssenter for leger består i samtaler med en eller flere ansatte ved senteret.
– Samtalene dreier seg mye om at man er sliten, frustrert over det offentlige og over rammebetingelser for legearbeid. Man har brukt mye krefter på å være best mulig lege for pasientene, men opplever at det som man er god på, drukner i skjemaer, nye bestemmelser og så videre. Legene føler at de får lite igjen for innsatsen de gjør, sier Lunde. Andre har vært oppe i noe vanskelig på jobben. Det kan være dødsfall, at de har mistet en pasient og er blitt gående, kanskje i årevis, og grunne på hva man kunne ha gjort annerledes. – Det som kjennetegner disse legene er at de bærer på dette alene. Det bunner i en fortiende kultur hvor man ikke har laget ordninger i «fredstid» for å håndtere slikt, men gyver videre på nye oppgaver, mener Lunde. – Her er også leger som har samlivskonflikter eller tendens til depresjoner, så innholdet i samtalene spenner bredt, legger han til.
De som søker rådgivning ved senteret, får én dag til disposisjon, seks timers samtale på tomannshånd med psykiateren, eller med to rådgivere hvis det er et par som er til rådgivning. Vel 20 av de 79 har vært til rådgivning i to dager. Unntaksvis har leger fått tilbud om rådgivning i tre dager i strekk eller de er kommet tilbake.
Tid, romslighet, raushet og ro er honnørord som Villa Sana profilerer seg med. – Vi opplever at det er godt å ha god tid, at man får snakket ferdig. Vi legger vekt på at det skal være litt hyggelig og har stort sett kun ett prosjekt gående om gangen, for å beholde roen på stedet, forteller Lunde.