Lovpålagt meldeplikt
Varslernes kår i norsk helsevesen er aktualisert av legen som sa fra om det han mener er flere tilfeller av aktiv dødshjelp ved Bærum Sykehus (1). Saken er under politietterforskning og ett tilfelle granskes fortsatt av Statens helsetilsyn. Fungerende assisterende helsedirektør Jørgen Holmboe ser ikke behov for andre organer enn Statens helstilsyn og fylkeslegene til å motta og behandle klager fra helsepersonell som påpeker kvalitetsbrist i helsevesenet.
– Jeg har vanskelig for å se at Helsetilsynets praksis skaper hindringer for at varslerne skal kunne nå frem med sine klager. Jeg utelukker ikke at terskelen for å synge ut er for høy, men i den grad dette er et problem, er det først og fremst den enkelte institusjon som må ta tak i det. Det er et prinsipp i kvalitetssikringsarbeidet at kvalitetssvikten primært skal håndteres der den oppstår.
– Er den enkelte institusjon og lokale tilsynsmyndighet uavhengig nok til å kunne ta affære på en forsvarlig måte?
– Hvis klageren ikke når frem internt, er fylkeslegen den rette adressen. Det er klart at en fylkeslege som har jobbet i samme fylke i en årrekke, vil kunne få et habilitetsproblem. Dette kan imidlertid løses gjennom systemet med settefylkeslege. At det alltid vil være flere personer hos tilsynsmyndighetene som behandler en klagesak, bidrar også til å sikre nøytraliteten, mener han.
Helsetilsynet har ingen spesielle rutiner for å ivareta varslernes tarv, men har en generell plikt til å behandle alle klager på helsevesenet enten de stammer fra pasienter, helsepersonell eller andre. Holmboe minner imidlertid om den lovpålagte meldeplikten til politiet etter legeloven §41 om unaturlig dødsfall og etter sykehusloven §17 om meldeplikt til fylkeslegen om hendelser som har ført til alvorlig skade på pasienten.
– Lovverket gir altså den enkelte lege eller institusjon plikt til å varsle. Jeg tror det er gjennom økt vekt på bruk av meldesystemet at den enkelte institusjon kan legge forholdene til rette for den typen varsling som er nødvendig for å kunne drive kvalitetssikring, sier Holmboe.
I fjor behandlet Statens helsetilsyn og fylkeslegene 1 500 klagesaker på helsepersonell. Hvor mange av dem som ble varslet av helsepersonell, er ikke registrert særskilt. Holmboe mener imidlertid at 45 saker med arbeidsgiver som kilde primært omfatter tilfeller der helsepersonell tok initiativ til klagen.