Artikkel
Sammendrag
I 1994 ble kollegaveiledning i praktiske ferdigheter innført som obligatorisk ledd i spesialistutdanningen iallmennmedisin. 31 vanlige prosedyrer skal utføres under tilstedeværelse av, og diskuteres med, allmennpraktiserendekollega. I 1995 gjennomførte Legeforeningen en foreløpig evaluering av programmet, for å registrere deltakernesmotivasjon og egenvurderte ferdighetsnivå, samt barrierer for praktisk gjennomføring av programmet.
Kandidatene var godt motivert for å gjennomføre kollegaveiledning, idet 80% angav å ha lært for lite igrunnutdanning og turnus, 87% hadde behov for justering og oppdatering, og 93% mente de ville ha stort utbytte av å sekolleger arbeide i praksis. Ni av ti mente at usikkerhet på praktiske ferdigheter innebærer fare for utbrenthet. Defleste kandidatene forventet utbytte i form av teknisk dyktighet, større faglig trygghet, og større åpenhet mellomkolleger. Bare en tredel var faktisk kommet i gang med programmet (etter gjennomsnittlig åtte måneder iveiledningsgruppe). Travelhet i hverdagen og problemer med å få tak i kolleger når egnede pasienter dukket opp, bleangitt som hovedbarrierer. Kurs, detaljerte instruksjonshefter og -videogrammer ble foreslått somforbedringsmuligheter.