Effekter av helsepedagogisk tilnærming på helseatferd, konsultasjonstilfredshet og psykisk velvære

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Sammendrag

    78 pasienter fra bedriftshelsetjeneste og allmennpraksis ble randomisert til intervensjonsgruppe (40 pasienter) forhelsepedagogisk tilnærming eller til kontrollgruppe (38 pasienter) for vanlig "helsesjekk". Pasientene stod fritt til åforeslå tiltak for endring av helseatferd eller oppfatning om helseatferd. Legens tilnærming skulle være aktivtlyttende, forståelsesfull og bekreftende.

    27 av de 40 pasientene i intervensjonsgruppen foreslo endringstiltak. Etter seks uker angav 24 å ha gjennomførttiltak. Tobakksforbruket ble signifikant mer redusert i intervensjonsgruppen (p = 0,05). Tilfredshet med intervensjonenvar på linje med tilfredshet med "helsesjekk", unntatt for fire pasienter, som kjente seg provosert. Grad av psykiskvelvære ble registrert ved hjelp av Goldbergs General Health Questionnaire, 28-spørsmålsversjonen (GHQ-28). Innenkontrollgruppen var det signifikant bedring i GHQ-28-skåre fra konsultasjonstidspunkt til uke seks (p = 0,022), oginnen intervensjonsgruppen nær signifikant bedring fra konsultasjonstidspunkt til uke 12 (p = 0,068). Det fremkom ikkesignifikante gruppeforskjeller når det gjaldt endring i GHQ-28-skåre.

    Helsepedagogisk tilnærming kan vise seg å ha potensial som hjelp ved endring av helseatferd eller oppfatning omhelseatferd. Undersøkelser i større materialer må til før konklusjoner kan trekkes om dette, eller om effekt på psykiskvelvære.

    Kommentarer  ( 0 )

    Anbefalte artikler