Forfatterinformasjon fra siste artikkel
LEFO – Legeforskningsinstituttet
Forfatterbidrag: forskningsidé, design, screening, utforming av tekst og godkjenning av innsendte manusversjon.
Cecilie Normann Birkeli er forsker og ph.d.-stipendiat.
Artikler av Cecilie Normann Birkeli
Medisinsk pedagogikk som forskningsfelt i Norge – en bibliometrisk studie
- Monika Kvernenes,
- Caroline S. Armitage,
- Stian Kreken Almeland,
- Cecilie Normann Birkeli
28.11.2023:
Medisinsk pedagogikk er et interdisiplinært forskningsfelt med røtter tilbake til 1950-tallet (1) . Det grenser mot og låner teorier, begreper og metoder fra fag som pedagogikk, psykologi, sosiologi, filosofi og historie, men har utdanning og læring blant medisinstudenter og leger som...
Lite kunnskap om veiledning av leger
- Cecilie Normann Birkeli
03.11.2023:
Alle leger i spesialisering skal ha veiledning, men det finnes knapt empirisk kunnskap om hva som skjer i praksis. Veiledning og supervisjon av leger i spesialisering har fått økt betydning de siste årene. Slik opplæring ble styrket gjennom spesialistforskriften ved innføringen av den nye...
Medisinsk kompetanse i framtiden
- Cecilie Normann Birkeli
31.01.2022:
Pandemien har påvirket synet på medisinsk kompetanse. Bør den også påvirke målene for medisinsk utdanning? Koronapandemien har satt helsetjenesten på prøve. Nye virusvarianter oppstår, kunnskapen om viruset utvikler seg stadig, og retningslinjer for behandling og smittevern endres. Medisinsk...
Hvem tar jobben?
- Cecilie Normann Birkeli
25.05.2021:
Det har lenge vært oppmerksomhet rundt manglende rekruttering til allmennmedisin i Norge. Forskning på årsaker – hvorfor leger velger seg bort eller slutter i allmennmedisin – kan gi kunnskap om forhold som påvirker dette valget. En studie publisert våren 2020 pekte på flere viktige årsaker til at...
Mentorgrupper i medisinutdanningen
- Cecilie Normann Birkeli
12.10.2020:
Mentorprogrammer der en gruppe studenter regelmessig kan møte en erfaren lege som mentor, har et stort potensial, viser en ny studie. Mentorprogrammer er en viktig ressurs for læring og profesjonell utvikling i medisinutdanningen i mange land, men det er stor variasjon i hvordan slike programmer...
Hvorfor velger leger seg bort fra allmennmedisin?
- Cecilie Normann Birkeli,
- Judith Rosta,
- Olaf Gjerløw Aasland,
- Karin Isaksson Rø
30.03.2020:
Det har lenge vært oppmerksomhet rundt manglende rekruttering til allmennmedisin (1–7) . I en evaluering fra 2016 (8, 9) oppga hver fjerde turnuslege at de ønsket å begynne i allmennmedisin. Behovet for nye fastleger er imidlertid mye større (2) . I tidligere studier har man kartlagt hvilke faktorer...
De frafalne
- Cecilie Normann Birkeli
11.03.2020:
Vi vet lite om leger som faller fra underveis i spesialiseringsløpet. Bør dette fokuseres mer på? Det har tidligere vært forsket på preferanser for karrierevalg blant leger og prestisjen de medisinske spesialiteter har i norsk sammenheng (1, 2) . Men hva vet vi om frafall blant leger underveis i...
Veilederordningen – nært eller fjernt fra mentorordninger?
- Cecilie Normann Birkeli
21.08.2018:
At veiledning i spesialistutdanningen har stor betydning i utdanningsløpet er godt dokumentert nasjonalt og internasjonalt. Men hvorfor er veiledning viktig i utdanningen – og hvordan kan den bli en ressurs for leger i spesialisering? I en nylig publisert oversiktsartikkel drøfter forfatterne...