- 1.
Wong CW, Tsai A, Jonas JB et al. Digital screen time during the covid-19 pandemic: Risk for a further myopia boom? Am J Ophthalmol 2021; 223: 333–7. [PubMed][CrossRef]
- 2.
Holden BA, Fricke TR, Wilson DA et al. Global prevalence of myopia and high myopia and temporal trends from 2000 through 2050. Ophthalmology 2016; 123: 1036–42. [PubMed][CrossRef]
- 3.
Ikuno Y. Overview of the complications of high myopia. Retina 2017; 37: 2347–51. [PubMed][CrossRef]
- 4.
Midelfart A, Kinge B, Midelfart S et al. Prevalens av brytningsfeil i Norge. Tidsskr Nor Lægeforen 2004; 124: 46–8. [PubMed]
- 5.
Kinge B, Midelfart A, Jacobsen G et al. Biometric changes in the eyes of Norwegian university students–a three-year longitudinal study. Acta Ophthalmol Scand 1999; 77: 648–52. [PubMed][CrossRef]
- 6.
Kinge B, Midelfart A, Jacobsen G et al. The influence of near-work on development of myopia among university students. A three-year longitudinal study among engineering students in Norway. Acta Ophthalmol Scand 2000; 78: 26–9. [PubMed][CrossRef]
- 8.
Németh J, Tapasztó B, Aclimandos WA et al. Update and guidance on management of myopia. European Society of Ophthalmology in cooperation with International Myopia Institute. Eur J Ophthalmol 2021; 1120672121998960. [PubMed]
- 9.
Modjtahedi BS, Abbott RL, Fong DS et al. Reducing the global burden of myopia by delaying the onset of myopia and reducing myopic progression in children: The Academy's Task Force on Myopia. Ophthalmology 2020; 128: S0161-6420(20)31043-5. [PubMed][CrossRef]
()
Takk, for en fin oppsummering av forhold omkring barn/ungdom og skjerm. Vi har vært opptatt av dette lenge i vår praksis. Dessverre er det slik at pedagogene ivrer etter å få skjermbruk inn så tidlig som mulig i undervisningen. Flere skoler i vår kommune har innført lesebrett fra 1. klasse. Myopiutviklingen er viktig og godt dokumentert.
Ett annet aspekt er blått lys-belastningen, som påvirker dag-natt-syklus og som gir søvnforstyrrelser og fatigue. Hos flere barn ser vi at dette er ett tema. Såkalt «virtual screen conjunctivitis» er ett annet økende problem, likeså følgetilstander med vernal konjunktivitt. Dersom en sammenholder disse faktorene vil en se at den total belastningen ved mye skjermbruk nok oppveier fordelene med bruken. Dette er en betenkelig utvikling, og man kunne ønske at myndighetene, før de slipper dette løs i skolen, hadde kontakt med det medisinske fagmiljø. Denne kontakten er nok sparsom.
Vi vil gjerne takke kollega Frode Johan Gaustad for verdifulle kommentarer og utdypning av den negative påvirkning av synsfunksjonen ved mye skjermbruk blant barn og unge. Vi ønsket også å peke på den gunstige effekten av utendørs aktiviteter, som både begrenser skjermbruk og har positiv innvirkning på barnas helse.
Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefalte nylig en maksimal daglig skjermtid på én time for barn under fem år, og ingen skjermbruk i det hele tatt for barn under to år. I Norge diskuteres både positive og negative sider av skjermbruk og mye overlates til foreldrene. Vi er enige med kollega Gaustad at det er behov for et grundigere arbeid med involvering av det medisinske fagmiljø for å kunne utarbeide nasjonale anbefalinger på dette området.