Jeg takker Olsen for å ta opp problematiske aspekter ved e-resept.
Taushetsplikten i seg selv vil ikke avproblematisere det faktum at
personsensitiv informasjon tilgjengeliggjøres for en større gruppe.
Taushetsplikten er ei heller en sikker garanti for taushet. Dette har intet
med mistillit til apotekansatte å gjøre. Snoking kan forekomme blant alle helseprofesjoner.
Det kan også være at man ikke ønsker å gi apotekansatte tilgang til den hele medikamentoversikt, uten at dette er betinget i en frykt for brudd på taushetsplikten.
Jeg synes på ingen måte at Olsen med sine innlegg kan anklages for å mistenkeliggjøre noen.
E-resept burde etter min mening vært frivillig, pasienter som
ønsker papirresept burde kunne få dette. Selve e-resept konseptet er
problematisk i forhold til personvernet, spesielt når det ikke er frivillig.
Hele befolkningens medisinbruk lagres sentralt, uten mulighet for reservasjon.
Personvern
Jeg takker Olsen for å ta opp problematiske aspekter ved e-resept.
Taushetsplikten i seg selv vil ikke avproblematisere det faktum at
personsensitiv informasjon tilgjengeliggjøres for en større gruppe.
Taushetsplikten er ei heller en sikker garanti for taushet. Dette har intet
med mistillit til apotekansatte å gjøre. Snoking kan forekomme blant alle helseprofesjoner.
Det kan også være at man ikke ønsker å gi apotekansatte tilgang til den hele medikamentoversikt, uten at dette er betinget i en frykt for brudd på taushetsplikten.
Jeg synes på ingen måte at Olsen med sine innlegg kan anklages for å mistenkeliggjøre noen.
E-resept burde etter min mening vært frivillig, pasienter som
ønsker papirresept burde kunne få dette. Selve e-resept konseptet er
problematisk i forhold til personvernet, spesielt når det ikke er frivillig.
Hele befolkningens medisinbruk lagres sentralt, uten mulighet for reservasjon.