Samhold, læring og danning i medisinstudiets første år

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Ved NTNU har vi etablert en faggruppe for klinisk anatomi som arbeider for å styrke læringsmiljøet og fellesskapet blant medisinstudentene på første studieår.

    Arbeidet vårt bygger på en helhetlig forståelse av læring – hvor faglig utvikling, emosjonell trygghet og profesjonell danning henger tett sammen. Dette er i tråd med NOKUTs evaluering av profesjonsutdanningen i medisin (1), som understreker betydningen av tilhørighet, systematisk veiledning og særlig behovet for formative vurderinger i hele studieløpet.

    Førsteårsstudentenes skriftlige refleksjoner rundt spørsmålet «Hvordan har det gått med deg?» i forbindelse med en forelesning i anatomi, gir et ærlig og verdifullt innblikk i hvordan denne tidlige fasen av studiet oppleves. En tematisk analyse viser at mange kjenner på overveldelse, usikkerhet og tidspress – men samtidig uttrykker de sterkt engasjement og motivasjon, særlig i møte med praktisk læring og faglig fellesskap. Praktiske erfaringer – som disseksjon og arbeid med kropp – oppleves som meningsfulle, og er med på å forankre kunnskapen i virkelighet og profesjonsidentitet.

    Praksisfellesskap

    Praksisfellesskap

    Klinisk anatomi ved NTNU er bygget rundt et sterkt praksisfellesskap, der eldre medisinstudenter fra ulike kull fungerer som veiledere for førsteårsstudentene. Mange veileder gjennom flere år og bidrar til kontinuitet, rollemodeller og en lavterskelkultur for støtte og læring. Studentene fremhever dette fellesskapet som avgjørende for trygghet og mestring i møte med et krevende fagfelt.

    Undervisningen er gruppebasert, aktiv og refleksjonsdrevet. Vi legger vekt på formative vurderinger – som gir studentene tilbakemelding, hjelper dem å utvikle egen faglig forståelse og styrker evnen til å håndtere usikkerhet (2, 3). Denne tilnærmingen svarer direkte på NOKUTs anbefaling om å innpasse flere formative vurderingsformer tidlig i studieløpet og gjør det mulig for studentene å lære gjennom å feile, prøve og forbedre seg underveis.

    Veien videre

    Veien videre

    Basert på NOKUT-rapporten, studentenes innspill og de utfordringene de beskriver, planlegger vi videre tiltak som skal styrke læringsmiljøet ytterligere.

    Vi mener at første studieår er en avgjørende fase for dannelse og utvikling, både faglig og personlig. Det er her fundamentet legges – og det er her studentene skal oppleve mestring, fellesskap og mening. Når vi møter dem med strukturer, støtte og et helhetlig syn på læring, skaper vi ikke bare gode studenter – vi former fremtidige leger med trygghet, empati og dømmekraft.

    Vi håper våre erfaringer og videre planer kan inspirere andre fagmiljøer til å løfte frem første studieår som en kritisk fase for profesjonell utvikling – og at praksisfellesskap, emosjonell støtte, formative vurderinger og rom for danning blir en selvsagt del av profesjonsutdanningen i tråd med NOKUTs anbefalinger.

    I arbeidet med å analysere studentenes refleksjonstekster har vi brukt KI-verktøyet Julius.ai som støtte i tematisk analyse. Dette debattinnlegget er videre utviklet i samspill med ChatGPT og deretter bearbeidet og kvalitetssikret av faggruppen. Bruken av KI har fungert som et verktøy for å strukturere innsikt og språk, mens innholdet bygger på reelle studentopplevelser og vår pedagogiske praksis.

    Kommentarer  ( 0 )
    PDF
    Skriv ut
    Kommenter artikkel

    Anbefalte artikler