Takk for kommentaren Glasø. Framoverlente kollegaer og en teknologi i rask utvikling har vært viktig for å utvikle allmennmedisin. Det fins både empiri og kunnskapsgrunnlag for at bruk av ultralyd i allmennpraksis er nyttig. Studier har vist at allmennleger kan mestre flere typer undersøkelser etter enkel opplæring (1). Noen studier har også vist en helseøkonomisk gevinst av skannende allmennleger (2, 3).
Selv om det er mulig å ta takst for enkelte undersøkelser etter normaltariffen, så fins det ingen læreplan for ultralyd i allmennmedisin. Faget må definere denne basert på forskning og erfaring fra allmennpraksis samt helseøkonomiske analyser. Deretter må spesialitetskomiteen og Helsedirektoratet vurdere om læringsmålene for spesialiteten i allmennmedisin skal justeres. Ikke magi, men fakta og fornuft.
Litteratur:
1) Andersen CA, Hedegård HS, Løkkegaard T, Frølund J, Jensen MB. Education of general practitioners in the use of point-of-care ultrasonography: a systematic review. Fam Pract. 2021 Jul 28;38(4):484-494. doi: 10.1093/fampra/cmaa140. PMID: 33367766.
2) Hannula, O., Mustonen, A., Rautiainen, S. et al. Cost-minimization modeling of venous thromboembolism diagnostics: performing limited compression ultrasound in primary health care reduces costs compared to referring patients to a hospital. Ultrasound J 13, 26 (2021). https://doi.org/10.1186/s13089-021-00227-5
3) Kiritharan, S., Johanson, M.V., Jensen, M.B. et al. A cost-minimisation analysis of performing point-of-care ultrasonography on patients with vaginal bleeding in early pregnancy in general practice: a decision analytical model. BMC Health Serv Res 22, 55 (2022). https://doi.org/10.1186/s12913-022-07463-y
H.-C. Myklestul og T. Skonnord svarer M. Glasø
Takk for kommentaren Glasø. Framoverlente kollegaer og en teknologi i rask utvikling har vært viktig for å utvikle allmennmedisin. Det fins både empiri og kunnskapsgrunnlag for at bruk av ultralyd i allmennpraksis er nyttig. Studier har vist at allmennleger kan mestre flere typer undersøkelser etter enkel opplæring (1). Noen studier har også vist en helseøkonomisk gevinst av skannende allmennleger (2, 3).
Selv om det er mulig å ta takst for enkelte undersøkelser etter normaltariffen, så fins det ingen læreplan for ultralyd i allmennmedisin. Faget må definere denne basert på forskning og erfaring fra allmennpraksis samt helseøkonomiske analyser. Deretter må spesialitetskomiteen og Helsedirektoratet vurdere om læringsmålene for spesialiteten i allmennmedisin skal justeres. Ikke magi, men fakta og fornuft.
Litteratur:
1) Andersen CA, Hedegård HS, Løkkegaard T, Frølund J, Jensen MB. Education of general practitioners in the use of point-of-care ultrasonography: a systematic review. Fam Pract. 2021 Jul 28;38(4):484-494. doi: 10.1093/fampra/cmaa140. PMID: 33367766.
2) Hannula, O., Mustonen, A., Rautiainen, S. et al. Cost-minimization modeling of venous thromboembolism diagnostics: performing limited compression ultrasound in primary health care reduces costs compared to referring patients to a hospital. Ultrasound J 13, 26 (2021). https://doi.org/10.1186/s13089-021-00227-5
3) Kiritharan, S., Johanson, M.V., Jensen, M.B. et al. A cost-minimisation analysis of performing point-of-care ultrasonography on patients with vaginal bleeding in early pregnancy in general practice: a decision analytical model. BMC Health Serv Res 22, 55 (2022). https://doi.org/10.1186/s12913-022-07463-y