EHiN 2024: – Digitalisering er et virkemiddel, men ikke et mål

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    – Søkelyset må først og fremst rettes mot bedre og mer effektive IT-løsninger, utviklet stegvis for å møte reelle behov. Og skal vi lykkes med det, må helsepersonell som faktisk skal bruke løsningene involveres tett i utviklingen, sa president Anne-Karin Rime på EHiN 2024.

    ETTERLYSER LØFT: – Vi trenger et digitalt brukervennlighetsløft, sa Anne-Karin Rime under panelsamtalen på EHiN 2024. Foto:…
    ETTERLYSER LØFT: – Vi trenger et digitalt brukervennlighetsløft, sa Anne-Karin Rime under panelsamtalen på EHiN 2024. Foto: Legeforeningen/Tor Martin Nilsen

    EHiN (e-helse i Norge) har etablert seg som den viktigste møteplassen for digitalisering av helsesektoren i Norge. Hvert år samler arrangementet fagfolk fra helsetjenesten, teknologibransjen, næringslivet og politiske beslutningstakere for å utforske og diskutere fremtidens e-helseløsninger.

    I år ble konferansen igjen arrangert på X Meeting Point på Hellerudsletta, der deltakerne kunne fordype seg i aktuelle temaer, innovative løsninger og strategier for å styrke helsetjenesten gjennom digital utvikling.

    Legeforeningen sterkt til stede

    Legeforeningen sterkt til stede

    Legeforeningen var sterkt representert på første dag av årets konferanse, med flere representanter som bidro i debatter om e-helse og fremtidens helsetjenester.

    President Anne-Karin Rime deltok i panelsamtalen «De store prosjektenes tid er over», der utgangspunktet var en felles erkjennelse: Omfattende og tidkrevende prosjekter er ofte lite hensiktsmessige i et raskt skiftende teknologisk landskap.

    Slike prosjekter kan være utdaterte allerede før de settes i produksjon, noe som skaper behov for en mer trinnvis og fleksibel tilnærming til utvikling.

    – Vi trenger et digitalt løft som setter brukervennlighet i førersetet. Utviklingen av e-helseløsninger må derfor være drevet av helsetjenestens og pasientenes behov, med et tydelig fokus på brukervennlighet og tilgjengelighet, uttalte Rime, før hun understreket:

    – Klinikerinvolvering er avgjørende. Vi må satse på brukernær utvikling. Ved å involvere brukerne tidlig og hyppig i utviklingsprosessen, kan vi sikre at løsningene faktisk møter deres behov.

    Panelet besto av Johan Ronæs fra Norsk helsenett, Mariann Hornnes fra Helsedirektoratet, Nina Kongshaug fra Helseplattformen og Liv Oftedal Rossow fra Oslo kommune. Vidar Brein-Karlsen fra Norsk helsenett var ordstyrer.

    E-konsultasjon og telemedisin

    E-konsultasjon og telemedisin

    Ivar Halvorsen, leder av Legeforeningens IT-utvalg, delte sine tanker og erfaringer rundt e-konsultasjon og telemedisin i sesjonen «Pasientflyt og e-konsultasjon».

    Halvorsen stilte spørsmålet: Når kan pasientene slippe å reise til legekontoret? Han pekte på hvordan e-konsultasjoner og telemedisin kan gi pasienter tilgang til helsehjelp fra sitt eget hjem, noe som sparer tid og ressurser både for pasientene og helsetjenesten.

    Digitalisering i psykisk helse

    Digitalisering i psykisk helse

    Lars Lien, leder i Norsk psykiatrisk forening, deltok også aktivt i flere sesjoner, inkludert «The Future of Mental Health», «Samhandling i psykisk helse: Hvordan bruke digitale løsninger?» og «Psykisk helse: Hvordan kan vi forebygge?».

    Helseplattformen

    Helseplattformen

    På dag to av EHiN tok debatten om Helseplattformen en sentral plass. Tobias Solli Iveland, nestleder i Yngre legers forening (Ylf) og sentralstyremedlem i Legeforeningen, deltok i en panelsamtale som tok utgangspunkt i Riksrevisjonens nylig publiserte rapport. Rapporten avdekker alvorlige svakheter i Helseplattformen og peker på hvordan disse har satt pasientsikkerheten i fare.

    Som tidligere foretakstillitsvalgt for Ylf ved St. Olavs hospital, har Iveland fulgt prosjektets utfordringer tett og har unik innsikt i hvordan systemet påvirker både pasientsikkerheten og arbeidsmiljøet for helsepersonell i Midt-Norge.

    – Vi trenger en samfunnsøkonomisk analyse av Helseplattformen for å forstå de reelle kostnadene. Hva vil det koste å opprettholde driften, og hva vil det koste å avvikle prosjektet? Uten denne innsikten blir det utfordrende å bygge den nødvendige tilliten, uttalte Iveland.

    Diskusjonen samlet flere sentrale aktører fra helse- og teknologisektoren, inkludert Fredrik Syversen fra IKT-Norge, Jan Frich fra Helse Midt-Norge RHF, Siri Berg fra Helseplattformen og Terje Gårdsmoen fra Oslo universitetssykehus, som også er styremedlem i Helseplattformen.

    Kommentarer  ( 0 )
    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler