Smakfull krydring av tørre læringsmål

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    LISTRE

    Utgiver: KVALLM, Helsedirektoratet

    Podkasten er produsert i sin helhet av de erfarne fastlegene Kristian Høines og Morten Munkvik. De står også bak podkasten KVALLM, som snart har levert 350 episoder med allmennmedisinske tema. LISTRE er utarbeidet i samarbeid med Helsedirektoratet, som har finansiert podkasten.

    I 2019 kom Helsedirektoratet med nye læringsmål til ny ordning for spesialisering i allmennmedisin (1). Helsedirektoratet har organisert de 88 kliniske læringsmålene i seks ulike temaområder: allmennmedisinsk profesjonalitet; samfunnsoppdrag og forebyggende helsearbeid; allmennmedisinsk metode; kommunikasjon og samhandling; medisinsk kompetanse; praksisdrift og ledelse.

    Dette er gjenkjennbart fra internasjonal litteratur som kompetanse en profesjonell allmennmedisiner bør besitte.

    Podkasten skal bidra til refleksjon rundt disse nye læringsmålene og skal ikke være en fasit for hvordan disse skal tolkes. De 88 episodene ble alle publisert 7. januar i år og er 3–6 minutter lange, de fleste 3–4 minutter.

    Har du brukt lyttetid på podkasten KVALLM, vil du umiddelbart gjenkjenne dialogen mellom Høines og Munkvik. Du hører to gamle venner som samtaler med utgangspunkt i læringsmålene. Tilegnelse av læringsmål er vanligvis noe av det mindre inspirerende vi husker fra egen studietid, selv om disse er det viktigste styringsdokumentet studenter og lærere har for læring, formidling og vurdering.

    Hver episode har lik oppbygning, med presentasjon av læringsmålet etterfulgt av en samtale. Høines og Munkvik krydrer de tørre læringsmålene med egne erfaringer og noen kortere pasienthistorier, slik at de lettere lar seg fordøye. Deres fortrinn ligger også i en stor erfaring som podkastverter. De snakker tydelig og avslappet om kompliserte begreper, uten å være preget av at de er under opptak til et større og evigvarende publikum. De er også profesjonelle i forhold til oppdraget. Selv om de uttrykker enkelte tvil om læringsmålenes form og innhold, så er de imponerende positive og tro til Helsedirektoratets oppdrag. Dette smitter over på tilhøreren, noe som vel også er hovedintensjonen.

    Målgruppen er allmennleger i spesialisering (ALIS) og ulike veiledere i spesialiseringen. Således kan podkasten særlig egne seg til støtte for veiledningsgruppene. Høines og Munkvik hjelper lytterne til å forstå tanken bak de enkelte læringsmålene ved å skape relevans til den allmennmedisinske arbeidshverdagen. Podden bør likevel nytes i små porsjoner for å unngå fordøyelsesproblemer.

    PDF
    Skriv ut
    Kommenter artikkel

    Anbefalte artikler

    Laget av Ramsalt med Ramsalt Media