- 1.
Thomas Boyce TW. Orkidébarn og hvordan alle barn kan blomstre. Oslo: Aschehoug, 2019.
- 2.
Cassel J. The contribution of the social environment to host resistance: the Fourth Wade Hampton Frost Lecture. Am J Epidemiol 1976; 104: 107–23. [PubMed][CrossRef]
- 3.
Helle V. Antallet unge uføre fortsetter å øke. Norwegian Research Center (NORCE) 25.8.2020. https://www.norceresearch.no/nyheter/antallet-unge-ufore-fortsetter-a-oke Lest 29.6.2021.
- 4.
Normann TM. Flere unge uføre. Statistisk sentralbyrå 5.7.2019. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/flere-unge-ufore Lest 29.6.2021.
- 5.
Wisløff H. Ensomhet på ungdomsskolen gir trøbbel i arbeidslivet. Aftenposten 8.11.2012. https://www.aftenposten.no/norge/i/gPeAL/ensomhet-paa-ungdomsskolen-gir-troebbel-i-arbeidslivet Lest 29.6.2021.
- 6.
Ellis BJ, Boyce WT, Belsky J et al. Differential susceptibility to the environment: an evolutionary–neurodevelopmental theory. Dev Psychopathol 2011; 23: 7–28. [PubMed][CrossRef]
- 7.
Bakermans-Kranenburg MJ, van Ijzendoorn MH. Gene-environment interaction of the dopamine D4 receptor (DRD4) and observed maternal insensitivity predicting externalizing behavior in preschoolers. Dev Psychobiol 2006; 48: 406–9. [PubMed][CrossRef]
- 8.
Conradt E, Measelle J, Ablow JC. Poverty, problem behavior, and promise: differential susceptibility among infants reared in poverty. Psychol Sci 2013; 24: 235–42. [PubMed][CrossRef]
- 9.
Harlow HF, Dodsworth RO, Harlow MK. Total social isolation in monkeys. Proc Natl Acad Sci U S A 1965; 54: 90–7. [PubMed][CrossRef]
- 10.
van der Horst FCP, Leroy HA, van der Veer R. "When strangers meet": John Bowlby and Harry Harlow on attachment behavior. Integr Psychol Behav Sci 2008; 42: 370–88. [PubMed][CrossRef]
- 11.
Ungdata. Stress. press og psykiske plager blant ungdom. https://www.ungdata.no/stress-press-og-psykiske-plager-blant-unge/ Lest 29.6.2021.
- 12.
Ertesvåg F. Eksperter på barnehjernen: Ikke stress med å ta igjen tapt læring. VG 9.5.2021. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0K8PzJ/eksperter-paa-barnehjernen-ikke-stress-med-aa-ta-igjen-tapt-laering Lest 29.6.2021.
()
Veldig bra oppsummert og illustrert om hvordan helsa påvirkes biopsykososialt. Arven og legningen fra foreldrene gjør oss sårbare - men vi er ikke "dømt" til å aktivere alle positive gener eller sykdomsgener vi har i vår predisposisjon (1). Noen av våre gener kan skru seg av eller på - og det reguleres av våre leveregler, holdninger, eventuell mestringstro og visjon i samspill med foresatte, eventuelle søsken og sosialt miljø (2). Dette er en lærerik bok og den støtter seg på solid forskning bl.a. av skribenten selv.
Litteratur
1) 1 Chess S, Thomas A. Temperamental Individuality from Childhood to Adolescence. J Am Acad Child Psychiatry Spring1977;16(2):218-26.
2) Borrell-Carrió F, Suchman AL, Epstein RM. The biopsychosocial model 25 years later: principles, practice, and scientific inquiry. Ann Fam Med. 2004 Nov-Dec;2(6):576-82.