Godt inntrykk av sykehusene
Om lag halvparten av befolkningen har erfaring med nærliggende sykehus ved at de selv eller et husstandsmedlem har fått behandling ved sykehuset i løpet av de siste to årene. De aller fleste (86 prosent) har et ganske godt, eller svært godt, inntrykk av sykehuset totalt sett.
Nærhet, kompetanse, omsorg og kvalitet kjennetegner deres nærmeste sykehus. Når det gjelder bygninger og utstyr er inntrykket mer moderat. Hele 42 prosent mener sykehuset de tilhører fremstår som slitent og med behov for oppgradering.
De største utfordringene synes å ligge på kapasitetssiden. Kun 33 prosent er enige i at sykehuset har god behandlingskapasitet, og bare 16 prosent mener sykehuset har korte ventelister. Til dette bildet hører også med at en betydelig andel av befolkningen, særlig i Oslo/Akershus, ikke kan uttale seg om sykehuset sitt når det gjelder mange av forholdene.
De som nylig har erfaring fra sykehusbehandling, er mer positive til sykehuset enn de som ikke har hatt kontakt.
«Dette kan tyde på at inntrykket forsterkes når man kommer i kontakt med sykehuset», skriver Kantar TNS i sin analyse.
Trøndelag og Nord-Norge utpeker seg som de mest positive, Oslo/Akershus som de mest kritiske.
«Dette kan ha sammenheng med geografiske forskjeller i tilbudet, men også at forventningsnivået kan være forskjellig i ulike deler av landet».