Enklere hverdag
Andreassen forteller at det har gitt en betydelig innsparing å profesjonalisere. Ved å ha fått inn en merkantilt ansatt opplever de økt kvalitet og et bedre handlingsrom.
– Mange legesentre tar administrasjon på «fritiden», kjøper fri en legekollega eller kjøper ekstern hjelp. Vi falt ned på en annen modell. For oss er det bedre økonomi å ha en egen merkantilt ansatt, fremfor å outsource en del av driften. Vi har bare gode erfaringer med vår modell, sier han.
Å ha en administrasjonssekretær som er ansatt på senteret har vært bare positivt.
– Det å ha fått inn en merkantilt ansatt har gjort hverdagen mye enklere for legene. Vi har fått en aktør som er vant til å tenke forretningsdrift. Den daglige driften glir mye lettere, og vi har fått en enklere logistikk. Vi får bedre tid til pasientene, og vi trenger ikke å ha forretningsdriften i bakhodet i pasientbehandlingen. Vi kan i større grad konsentrere oss om de medisinskfaglige oppgavene, sier Andreassen.
Stenshjemmet kommenterer at han tror mange legesentre kan ha nytte av å ansette en som kan bistå i den daglige driften.
– Det har vært mye nytt å sette seg inn i. Daglig lærer jeg mer om det nye fagområdet. Samtidig ser jeg ofte ting fra en annen synsvinkel enn legene, kan komme med gode råd og se til at driften løper knirkefritt.
Han fungerer også som en koordinator mellom personalet og eierne og trives godt med oppgavene.
– Jeg bidrar til å knytte de ulike gruppene tettere sammen, blant annet gjennom HMS-arbeidet. Nå har vi de rammene vi ønsker å jobbe innenfor. Vi har fått en felles forståelse av driften, og vi har fått en mer rasjonell drift, særlig på IT-siden, med support på servere og bedre kvalitetssikring, sier han.
Stenshjemmet har en bachelor i IT-administrasjon. Det hadde stor betydning da legene ønsket å anskaffe nytt IT-system.
– Vi så at vi hadde behov for oppgradering av IKT og at vi måtte få inn et mer moderne verktøy, sier Tommy Andreassen.
Han mener flere leger bør vurdere ansette en person til å bistå i drift og administrasjon av virksomheten.
– Vi har i dag ansatt administrasjonssekretær i 40 % stilling, men ser at behovet trolig er større. Vi får en helt annen gjennomføringskraft av våre tanker, vyer og visjoner, og får gjort administrative prosedyrer veldig effektivt. På en måte kan du si at vi «kjøper fri» flere legetimer til pasientbehandling, sier han.