Vitebegjærlige barn
– Dønn nysgjerrige barn som ikke er det minste redde for å spørre, gjorde dette til en rå læringsarena for oss, understreker Grimeland i TVEPS.
Hun forteller at barna i grove trekk var mest opptatt av alt som har med mat å gjøre. Hvordan maten blir til bæsj var et yndet tema. Det slo an å krydre undervisningen med prompepute, plastikkbæsj og et 6 – 7 meter langt tau som skulle illustrere lengden på tarmen.
Psykologistudent Filip Tufte Johansen snakket om følelser, om hvordan du ser ut når du er glad og når du er trist. Barna laget grimaser for å illustrere glede og sorg. Det ble snakket om at du kan se glad ut utenpå selv om du er trist inne i deg. Med musikkterapistudent Nina Wu i førersetet ble ivrige barn med på å lage sanger om kroppen, om mat, om følelser og om vennskap.
Marie Klem Funderud er sikker på at hun vil huske dagen med barnehagebarna lenge.
– Gjennom dette prosjektet har jeg fått viktig kunnskap om hvordan helsepersonell bør møte barn, sier hun.
Medisinstudenten skal ta med seg erfaringene i den faglige ryggsekken når hun om et års tid er ferdig utdannet lege.
– Jeg har lært mye om meg selv og min egen dynamikk med andre. Det er viktig. Prosjekter som dette allierer profesjoner og forkaster fordommer og tanker vi har om forskjellige yrkesgrupper. Det er synd at tverrfaglig samhandling ikke vektlegges mer i studiet, understreker hun.