Medarbeiderne må med på reisen

Lisbet T. Kongsvik Om forfatteren
Artikkel

– Ved en strategiendring er det viktig å sørge for bred forankring og forståelse blant medarbeiderne. Vi må rett og slett få medarbeiderne med på reisen.

– Det viktigste er at de ansatte involveres, påpekte Storebrands Odd Arild Grefstad. Foto Lisbet T. Kongsvik

Dette var budskapet til administrerende direktør i Storebrand Livsforsikring AS Odd Arild Grefstad på Legeforeningens dialogkonferanse. Grefstad var invitert for å snakke om strategisk ledelse og gjennomføring av strategiendringer i kunnskapsbedrifter.

– En strategiprosess starter med å definere et tydelig målbilde. Det må legges til rette for en prosess som gjør at alle «stakeholders» støtter opp under valgt strategi og er innforstått med hva som er felles mål. Det viktigste ved strategiendringer er at de ansatte involveres. God kommunikasjon er alfa og omega i den sammenheng, påpekte Grefstad. Han brukte begrepene kjennskap, forståelse, aksept og eierskap som forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess.

Individualiseringstrend

Grefstad sa videre at Storebrand hele tiden må tilpasse seg kundenes ønsker og justere hvilke produkter som leveres. Han påpekte viktigheten av å kikke litt inn i glasskulen, og spørre seg selv hvilke trender som bør påvirke oss fremover. – Det er en individualiseringstrend i samfunnet nå. Dette ser vi sterkt. Vi må derfor ha løsninger som ser deg som individ. Folk ønsker fleksibilitet og skreddersydde løsninger. Det skal passe for meg! Dette er også relevant for helsesektoren. Det er en helsetrend i samfunnet. Vi er mer opptatt av helse enn noensinne. Vi investerer i og ønsker å sikre vår egen helse. Demografien endres, folk lever lengre og er friskere. Ny teknologi gjør det mulig for pasientene selv å sjekke informasjon om egen sykdom på nettet. Det er viktig å ta hensyn til denne trenden, sa han.

Treneren er ikke den beste fotballspilleren

Grefstad mente at kunnskapsbedrifter kjennetegnes ved at det er mindre hierarki, og sterke fagmiljøer hvor de ansatte behersker fagområdet bedre enn sjefen.

– Denne typen bedrifter har kunnskap som innsatsfaktor. Her er humankapitalen viktigst. Høy trivsel og jobbutvikling for de ansatte er avgjørende, ellers kan attraktive fagfolk forsvinne på dagen.

Jeg mener at det å være leder er en heldagsjobb, og at ledelse er en profesjon. Jeg tror derfor det er nødvendig at man på et visst nivå må gjøre et valg; ønsker jeg å velge fagveien eller ønsker jeg å utdanne meg innen ledelse. I en kombinasjon av fag og ledelse blir ofte ledelsesbiten lidende. Det er en utfordring, understreket han.

– I Storebrand jobber vi hele tiden hardt for å nå visjonen «Våre kunder anbefaler oss». Det viktigste for oss er fornøyde kunder, effektive prosesser og kompetente og fornøyde medarbeidere, avsluttet Grefstad.

Anbefalte artikler