Fin bok i puslete format

Ingegerd Frøyshov Larsen Om forfatteren
Artikkel

Bordin, Giorgio

D’Ambrosio, Laura Polo

Medicine in art

383 s, ill. Los Angeles, CA: Getty Publications, 2010. Pris USD 25

ISBN 978-1-60606-044-5

Kunst og medisin har mange felles møtepunkter. Som unge legestudenter hørte vi stadig at «observasjonsevnen oppøves gjennom studiet». Evnen til å se må oppøves både for medisinere, kunstnere og kunsthistorikere. Boken er skrevet av en italiensk lege, Giorgio Bordin, indremedisiner med spesialitetene hematologi og immunologi, og en kunsthistoriker, Laura Polo D’Ambrosio. Kapitlene er tematisk oppbygd. Forskjellige medisinske emner illustreres med malerier fra antikken til i dag. Bakerst er det en liste over alle emnene. Man kan mistenke at kapitlene er brukt som innledning til forelesninger om de forskjellige temaene.

Det meste er selvsagt figurative malerier, men det er også en del tegninger og grafikk og et enkelt stillbilde fra en film; sykehusgangen i et psykiatrisk sykehus. Man finner mye medisinhistorie, beskrivelse av mange tilstander, fra dverger og podagra til moderne operasjonssaler og god sykepleie og omsorg, alt satt i en historisk og sosial sammenheng. Middelaldermalerier er satt sammen med moderne malerier. Dette viser at problemene kan være de samme i dag.

Legerollen er godt beskrevet, fra sykebesøk til utføringen av autopsi, stråleterapi av kreft og kirurgisk behandling. Forfatterne er opptatt av forholdet mellom pasienter og behandlere, og det er for øvrig en bra samling av legekarikaturer og tannlegebilder. Men hvorfor er tannverk så morsomt?

De fleste av bildene kan man se i europeiske museer, en del i USA. Over 200 kunstnere er representert, mange med flere bilder. Norge er representert med åtte Edvard Munch-malerier og to av Christian Krohg. Kunstverkene favner fra antikke steler til bilder av Moder Teresa fra 1974. Det nyeste bildet er av båtflyktninger fra 2008, Mare Norstrum, av den italienske kunstneren Nicola Villa. Det gjør inntrykk.

Layouten er ganske fiks. Kapitlene åpner med et hovedbilde og en medisinhistorisk forklaring. Et utsnitt av hovedbildet brukes så som vignett på etterfølgende underkapitler og andre bilder med samme tema. Til siden for bildene er det korte kunsthistoriske og medisinske kommentarer.

Hvor godt opplegget fungerer, kan man se i det siste kapitlet, som handler om å se «the human dimension of illness». Kapitlet innledes med Christian Krohgs maleri Syk pike. Et utsnitt av pikens øyeparti brukes så i innledningen til underkapitlene som handler om å se temaene ensomhet, fengsel, tålmodighet, tilstedeværelse og palliativ omsorg.

Opplegget er praktfullt, men dette er en paperback med flere problemer. For det første gjelder det størrelsen på bokstavene i sidekommentarene til bildene. Jeg som bruker briller med styrke + 3 når jeg leser, må her frem med forstørrelsesglasset. Et annet problem er at størrelsen på bildene ikke er oppgitt. Gamle kirkemalerier med masse detaljer har frimerkestørrelse. Og til slutt, språket: Boken er oversatt fra italiensk til et litt knudrete amerikansk. Jeg kunne også ha ønsket meg en mer uttalt kunsthistorisk vurdering med en plassering av bildene i kunsthistorien.

Hvis denne boken hadde hatt dobbel sidestørrelse med samme innhold, ville det vært en flott kunstbok. Likevel anbefaler jeg den både for leger og kunsthistorikere. Den er svært innholdsrik og viser på en god måte hvordan legers og kunstneres blikk har supplert hverandre gjennom tiden.

Anbefalte artikler