Direktør
Som kommunelege erfarte Vinjar små ressurser til helseadministrative oppgaver. Disse favnet bredt – alt fra smittevern, støytiltak og beredskapsplaner til problemer med mugg på skolen. Som fylkeslege får hun innsikt i hele løpet, fra statlig til kommunal forvaltning.
– Hva har så langt vært de største utfordringene?
– Det har mest gått på å prøve å få oversikt. Det er en bratt læringskurve. Som fylkeslege er jeg direktør for hele helse- og sosialavdelingen. Det er en kjempeportefølje – blant annet klage og tilsyn, førerkort, barnevern, sosialtjenestelov, Opptrappingsplan for psykisk helse, Opptrappingsplan for rusfeltet, Omsorgsplan 2015 og rådgivning ved oppstart av NAV-kontor. Kort fortalt er det 50 % klage- og tilsynsarbeid og 50 % utviklingsarbeid. Det er mange som har uheldige opplevelser med helsevesenet. Man må være pedagogisk, slik at pasienten forstår at saken blir tatt på alvor og forstår hva en reaksjon betyr. Ofte kan ikke enkeltpersoner lastes. Vi forsøker å vinkle inn mot systemet, ikke bare mot individ. Har den det gjelder hatt forutsetning for å handle annerledes? Er han tilfeldig sistemann i en lang kjede med svikt i barrierer?
– Opplever du skepsis blant helsepersonell i slike saker?
– Ved hendelsesbasert tilsyn oppleves ofte en tilsynssak som en reaksjon i seg selv – selv om det ikke er det. Et av hovedmålene med tilsynssakene er at de skal føre til refleksjon og forbedringsarbeid for alle de involverte. Det ender sjelden med tap av autorisasjon. Av og til prøver vi en retursløyfe dersom det er åpenbart at pasienten har fått mangelfull informasjon eller det har vært sviktende kommunikasjon. Vi ber da personen tilsynssaken er rettet mot selv ta kontakt med pasienten. Dette kan oppleves som en fornærmelse for pasienten, og en god løsning avhenger av klokt helsepersonell.
– Hva håper du å oppnå som fylkeslege?
– Jeg er ikke veldig visjonær, mer en stayer – et arbeidsjern. Jeg håper å bli representant for en avdeling som klarer å gjøre helse-, sosial- og barnevernstjenestene best mulig i stand til å utføre de oppgavene de er pålagt. Jeg ønsker å formidle kommunens utfordringer oppover i systemet slik at det kan medføre endringer til det beste for brukerne.