Tyngden av flinkhet

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    I vår effektive tidsalder er det å yte mindre en selvmotsigelse som ideal, ikke minst for leger. Kritisk selvrefleksjon om fenomenet ytelse kan være god ressursforvaltning. Bedre kontakt med sine egne grenser kan være en kilde til en mer medmenneskelig medisin for både lege og pasient.

    Efter ett tag får man känslan av

    att världen är delad i två lag.

    De som kan bli sjuka

    och vi som inte kan det.

    Pia Dellson (1)

    Herakles er blitt lurt av Atlas til å ta himmelen på sine skuldre. Børen er tung. Visdommens gudinne Athene hjelper ham til…
    Herakles er blitt lurt av Atlas til å ta himmelen på sine skuldre. Børen er tung. Visdommens gudinne Athene hjelper ham til å komme seg ut av situasjonen. Illustrasjon Kari Stai, Patron

    Legen som menneske og medmenneske har til alle tider vært den viktigste ressursen i utøvelsen av legekunsten. Det snakkes mye om ressursforvaltning og om fornybare, selvfornyende og ikke fornybare ressurser. Hvordan forvalter vi leger oss selv som ressurs? Ordet «ressurs» er avledet fra latin – «reise seg igjen» (2).

    Kritisk selvrefleksjon

    Kritisk selvrefleksjon

    Økt grad av kritisk selvrefleksjon hos legen, både individuelt og kollektivt, kan tenkes å bidra til fornyelse og vekst. Ytelse, egenverdi, tid og dyktighet kan være nøkkelbegreper i denne prosessen. Hvilke holdninger har legen til disse begrepene, og hvordan er de forbundet med hverandre? Er grenser for tid og ytelse begrensninger i dyktighet og egenverdi?

    Hjelperrollen er ikke uproblematisk. Allmennlegen Eivind Meland vektlegger gjensidig respekt i møtet mellom lege og pasient fremfor den mer tradisjonelle godhetsposisjonen for hjelperen som en ivaretakende og ressursfremmende strategi overfor både pasient og samfunn (3). Han problematiserer også den kulturelle forbindelsen mellom prestasjon og selvrespekt med tanke på pasienten, han mener at selvrespekten må være primær i forhold til prestasjon og «knyttet til eksistensen som menneske» (3).

    Hvordan er vår grunnleggende selvrespekt som lege knyttet til vår eksistens som menneske – med de mange begrensninger og muligheter som finnes for kropp og ånd? Hvordan plasserer vi oss selv i forhold til tid, ytelse, dyktighet og egenverdi? Hvordan påvirker dette oss i møtet med pasienten?

    Legen – ikke som de andre?

    Legen – ikke som de andre?

    Når konsultasjonen avsluttes med at pasienten ønsker legen god bedring, kan tiden være inne for revisjon av praksis og selvforvaltning. Er det bra å oppfatte pasienten som «den andre»? Hva skiller legen som menneske og medmenneske fra pasienten? Gjelder det egne regler for legers ytelse, egenverdi, tid og dyktighet? Hvilken gyldighet har de i så fall?

    Det er problematisk hvis vi leger oppfatter oss selv som annerledes enn vanlige dødelige. Forestillingen om «det medisinske mennesket» har medført betydelig belastning for både legen og andre. Det å gå på jobb når man er syk anses ofte for å være tappert og heroisk. En slik holdning kan henge sammen med andre former for benektelse – som det å unnlate å innrømme feil eller tro seg unntatt fra arbeidsmiljøloven. Legers vaktarbeid er basert på allmenn aksept av å neglisjere fysiske behov for tilstrekkelig søvn, hvile og mat. Dette gjenspeiles i konflikter, klagesaker og medieoppslag om sider av den medisinske kultur.

    Legen = pasienten

    Legen = pasienten

    Hva gjør legen som «den unntatte» med pasientens oppfatning av oss? Det er mye godt forbundet med det å være en del av vanlig virkelighet. For enkelte med et velfungerende prestasjonsrelatert selvbilde vil det være vanskelig å innse sine begrensninger. Mange synes det er trivelig å ha mange baller i luften samtidig og at det er OK å bli sliten når man gjør det man liker (9). Leger som også har vært pasienter, kan sitte igjen med konkrete erfaringer av utilstrekkelighet, avmakt og krenkelse i møtet med sykdom og dem som skal være hjelpere. En påfølgende erkjennelse av at veien er kort til sårbarheten og til å gjøre pasienten urett er ofte nødvendig.

    «Jeg måtte erfare at jeg hadde et tak,» uttalte en sykmeldt kollega en gang. Alle har et tak. Og en bunn. Det er en del av det å være av kropp og ånd. En slik personlig erkjennelse kan gi en mer rotfestet respekt for egne og andres grenser og en mer inderlig evne til empati. Den gjensidige respekten må innebære at legen klarer å formidle sin egen menneskelighet og medmenneskelighet til pasienten i enkeltkonsultasjoner og i den kollektive bevissthet.

    Begrensningens velsignelse

    Begrensningens velsignelse

    Sykelig dyktighet som kvinnelig fenomen har fått stor oppmerksomhet i Sverige gjennom boken Diagnose: dyktig (10). Her er søkelyset satt på yngre kvinners overytelse med påfølgende helseproblemer, men problematikken er overførbar til bl.a. medisinsk kultur generelt, uavhengig av kjønn.

    Et hovedbudskap i boken er illustrert slik:

    Å gi alt på jobben

    Gi alltid 100 % på jobben

    Tabell

    Mandag

    12 %

    Tirsdag

    23 %

    Onsdag

    40 %

    Torsdag

    20 %

    Fredag

    5 %

    = 100 %

    Dette representerer både humor og dypt alvor, som noen smertelig vil ha erfart.

    Oppgitte interessekonflikter: Ingen

    Kommentarer  ( 0 )
    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler