Tren ferdigheter!
Her er hovedbudskapet: Holdningsendring hos studenten er et utilstrekkelig virkemiddel for å få til endring av atferd. Læreren må innføre novisen i ferdigheter som empirisk har vist seg effektive i den kliniske hverdag. Tren ferdigheter! Kommunikasjonsmodellen de presenterer er omfattende og detaljert og mangler McWhinney-modellens pedagogiske styrke, basert på en tilsynelatende enkelhet. Men modellen er hjemmesnekret, velkjent i det lokale miljøet og er tilpasset undervisningen.
– Silverman, du har 55 ferdighetspunkter på denne modellen din! Blir ikke dette et himmelsk rot for studentene?
– Langt ifra, svarer han nesten ubehagelig selvsikkert, poenget er hvordan du bruker dette. I en enkelt undervisningssesjon setter vi søkelyset på enkeltdeler av konsultasjonen, da er antallet færre og punktene hjelper oss til å holde fokus.
Studentene jeg møtte i grupper var tydelig teoretisk velskolerte. Silverman viser til den harde konkurransen for å komme inn. – Studentene setter meg i forlegenhet. De husker det de leser, de spiller tre instrumenter og snakker sju språk. Likevel strevde disse flinke ungdommene liksom alle andre med de følelsesmessig krevende situasjonene som gruppearbeidene bød på: Skal de spørre om pasienten har tenkt på kreft – eller på døden?
– Jeg lot det være, nevner jeg kreft, kan tankene deres om kreft sprette frem som ormer og ikke vet jeg hvor de kan ta veien. Dette blir for vanskelig for meg, sa en av dem.