§ 5 Registrer det som er uviktig
De fleste elitedivisjonsklubber i fotball har marginal økonomi. Innsatsstyrt finansiering er enkelt og kan lett overføres til fotball. I stedet for et finansieringssystem basert på DRG kan det innføres et helt annet system hvor scoringer regnes om til scoringspoeng (såkalt SRG, dvs. «Scoringsrelaterte grupper») som er fotballfaglig og ressursmessig tilnærmet homogene. Scoringer vektes og verdien regnes ut etter type angrep og hvordan scoringen ble utført. Scoring i spill og på ulike dødballer som corner, straffer, frispark osv. teller ulikt. Det innføres ulike kodesett for scoringene utendørs og innendørs. Det kan også innføres kode for hvor lang tid scoringen tar.
Målet med systemet er å øke scoringseffektiviteten og slik bidra til en mer publikumsvennlig fotball. Systemet kan brukes til å stimulere scoringer som i dag er sjeldne. Om det skulle overstimulere sjeldne scoringer, er scoringene ikke lenger sjeldne, og vektingen blir automatisk redusert. Om det i neste omgang går utover fotballkvaliteten, er morgendagens problem. Det må jo være en grense for hvor morsom fotballen skal bli.
For å begrense økte kostnader skal antall scoringspoeng ikke overstige en fastsatt årlig økning. Blir økningen for stor, reduseres utbetalingen. Systemet heter derfor «SRG-kryp». Hvordan dette systemet virker, er innlysende og utdypes ikke. Scoringer som er underfinansiert, pålegges ved hjemmel i fotballforbundets lovverk. Dette innføres for å sikre et minimum av morsom fotball. Det finnes bare SRG for scoringer som er (for)historisk kjente. Om noen finner en ny måte å score på, tar det flere sesonger før det gis uttelling. Endringer i SRG krever saklige argumenter. Det er fare for at enkelte kreative lag kan trikse med kodingen. I fremtiden må man regne med at scoringstriksing kommer på dopinglistene på lik linje med humor i styrerommene.
SRG-systemet er genialt enkelt. Det krever minimalt byråkrati og skulle dermed forebygge pandemisk byråkratitis som under normale omstendigheter kan utløses av byråkratittvirus type 1 (4). Foreldrene til en gruppe barn har testet ut systemet under en fotballturnering. Umiddelbart viste det seg at systemet kunne videreutvikles til et mer rettferdig system ved at sjanser kunne grupperes på lik linje med scoringer. Et uavgjort resultat i turneringens første og et tap i andre kamp kunne lett bortforklares ved hjelp av denne smarte utvidelsen av kodeverket. Med ledelse 2 – 0 i tredje kamp brøt systemet sammen. Foreldrene tok ikke sjansen på å forpurre gleden av en seier ved hjelp av kreativ koding. Man gikk derfor raskt tilbake til at det gamle systemet med enkel telling av scoringer. Hadde man tatt i bruk erfaringene fra helsevesenet, ville det vært unødvendig. Et system forkastes ikke bare fordi det viser grunnleggende svakheter. Evnen til å tilpasse regelverket til eget behov ville med letthet latt seg overføre uten at motstanderne ble informert. Du mottar to hele SRG-poeng for utholdenhet, kreativ koding og hemmelighold (du skulle selvsagt hatt tre poeng, men resultatet ble kun to pga. SRG-krypet).