Nevrologens drøm

Eline Feiring Om forfatteren
Artikkel

– Før malte jeg bare dårlige Weidemann-kopier, og hadde liten tro på meg selv som maler. Men så utviklet jeg denne nye teknikken, og da ble jeg på en måte bra nok.

Halfdan Kierulf har utstilling for første gang. Foto E. Feiring

Halfdan Kierulf har trolig nok av selvtillit i jobben som privatpraktiserende nevrolog og som overlege ved Rikshospitalet. Han har trolig også nok selvtillit når det gjelder kunnskap om de store litterære heltene Fjodor Dostojevskij og Jens Bjørneboe. Men hva angår hans tredje store lidenskap, malerkunsten, er han ytterst beskjeden og ydmyk.

– Jeg har malt siden jeg var 16 år, men har aldri turt å vise frem bildene annet enn privat. Bare drømt om det, sier Kierulf, som nylig rundet 60 år. Nå har likevel en egenutviklet teknikk gjort at han trosser frykten og stiller ut bildene sine. Teknikken går ut på at han først legger et lag sparkel med spatel på lerretet, før han risser inn et mønster med baksiden av en pensel eller med en skrutrekker. Deretter smører han ovnssverte over den hvite sparkelflaten, og lar det hele tørke i solen eller foran ovnen slik at det krakelerer. Etter at sparkelen er tørr går han over flaten med sandpapir, slik at mye av det hvite kommer til syne igjen. Til slutt tryller han frem vakre farger i oljemaling som blandes med olje, noe som gir en blank overflate til slutt.

– Hvordan kom du på teknikken?

– Jeg hadde sparkel og jeg hadde ovnssverte, og helt uventet var den der. Da tenkte jeg «Ah, her har jeg noe på gang». Og så har jeg alltid vært opptatt av struktur. Man skal ta på bildene mine. Det kan gi en slags erotisk fornemmelse, sier Kierulf. Å røpe hemmeligheten bak den egenkomponerte teknikken har han ingen problemer med:

– Profesjonelle kunstnere røper aldri sine tekniske hemmeligheter, men jeg er jo ingen profesjonell kunstner så jeg forteller gjerne hva jeg har gjort, sier legen beskjedent, men føyer samtidig til at han tror det blir vanskelig å kopiere det han har gjort.

Lytter i smug

Vi møter ham på Galleri Albin Upp i Briskebyveien i Oslo. Det er her han stiller ut bildene sine, for første gang. Kierulf innrømmer at han er en spent og stolt debutant som har tyvlyttet på de besøkendes kommentarer. Under vårt besøk kommer også skuespiller og kunstelsker Lars Andreas Larssen innom galleriet. Han er en gammel nabo og venn, og er nysgjerrig på hva han har fått til.

– Jeg blir helt betatt av fargebruken og teknikken, det gir en sterk følelse av de store byer og de store vidder på én gang. Det er veldig fylt, de små rammene sprenges nesten, sier Larssen henrykt.

Kierulf forteller at motivene i bildene hans som regel er fjord, fjell og himmel i ulike variasjoner, men at han aldri har detaljene på forhånd.

– Bilder som Ved Middelhavet, Morgentåke og Jerusalem er alle blitt til underveis, sier han. Mye av inspirasjonn kommer fra tiden han studerte medisin i Frankrike, og fra turnustjenesten på Korsika. Han reiser stadig tilbake til den grønne øya i Middelhavet, sammen med sin kone Elisabeth. Det er også ektefellen som setter navn på bildene.

Maler helst i friluft

Opp gjennom årene har Halfdan Kierulf malt mange hundre bilder, både i olje og i akvarell. Ved sommerhuset på Nesodden har han en liten tømmerhytte, der han sitter i døråpningen ut til verandaen med pensel og lerret. Også om vinteren.

– Da fyrer jeg skikkelig opp i vedovnen, for jeg må sitte halvveis utendørs, sier Kierulf. Om sommeren går han ned til tømmerhytta for å male så snart solen kommer på balkongen.

Den kunstelskende legens interesser strekker seg godt utenfor malerkunsten. Som en av 13 medlemmer i Den norske nevrolitterære klubb møter han likesinnede et par ganger i året for å diskutere kunst og litteratur. Sammen har noen av dem gitt ut boken Hjernen og kunsten (1), der Kierulf har skrevet flere bidrag. Blant annet skriver han om Johan Sebastian Welhavens Parkinson-sykdom og Fjodor Dostojevskijs epilepsi. Nevrologen holder dessuten stadig foredrag om kunst og litteratur, sist gang om kjente mennesker med migrene.

– Visste du at Elvis var blant dem, spør Kierulf. Nevrologen leser og siterer gjerne Dostojevskij og Thomas Mann, han samler på førsteutgaver av Jens Bjørneboes bøker, og på bøker om og trykk av kunstneren Jacques Callot.

Separatutstilling

Etter en snau uke på utstilling er tre av seks bilder solgt, og kunstneren er veldig fornøyd. Prisen ligger på mellom 3 000 og 6 000 kroner, men med dyre rammer, materialer og prosentene gallerieieren skal ha, blir det ikke så mye til overs.

– Man blir ikke rik av dette, sier Halfdan Kierulf. Han har likevel fått mersmak, og til høsten skal han stille ut igjen.

– Ja, i månedsskiftet august-september skal jeg ha min egen separatutstilling i lokalene ved siden av her, på Albin Art, forteller han stolt og viser oss de tomme lokalene. Han skal fylle tre hele hvite vegger.

– Jeg må nok male 40–50 bilder før den tid, så jeg vet hva jeg har å gjøre i sommer, humrer Kierulf.

– Det spørs vel om jeg bør male noen store bilder også.

Anbefalte artikler