Unike menn i energisk kroppsutfoldelse

Ingrid M. Høie Om forfatteren
Artikkel

To medisinstudenter, en psykolog, en tysk trebåtbygger og en fløytestudent. Alle av hankjønn og alle opptatt av moderne dans. Slikt blir det energi av. Kalt Fem Menn.

– Vi spiller på humor og er ikke redde for å dumme oss ut, sier Kjell Arne Johansson (t.v), Kristian Fjermestad og Frode Lindemark. Foto Ingrid M. Høie

Det kakles og pustes, flakses og trippes når dansegruppen Fem Menn gir en liten smakebit av Kykkelikystisk manifest. Opptredenen er tatt på sparket og uten forutgående oppvarming, og to av gruppens fem medlemmer er fraværende. Like fullt gir den en fornemmelse av energien gruppen besitter.

Kykkelikystisk manifest var ett av innslagene i repertoaret som Fem Menn skulle opptre med i Bergen på Dansens dag, 29 april. Med forestillingen kun en kort uke frem i tid, og med liten utsikt til øvelser hvor en fulltallig gruppe møtes på samme dansegulv, kunne man forvente nervøs spenning i luften. Men de tilstedeværende tre medlemmene, medisinstudentene Kjell Arne Johansson og Frode Lindemark og psykologen Kristian Fjermestad, er forbausende avslappet når Tidsskriftet møter dem. Det er ikke først og fremst de store prestasjonene og klappsalvene som driver dem, men glede over kroppsbevegelse- og beherskelse.

– Vi er amatører, moderne dans er hobbyen vår og vi gjør alt med humor. Vi tør å dumme oss ut, både overfor hverandre, koreografen og publikum, slår de kjekt fast.

Unik dansegruppe

Fem menn i energisk utfoldelse på en dansescene hører til sjeldenhetene i norsk kulturliv. Når mennene attpåtil er amatører og uttrykket er moderne dans, er det grunn til å sperre opp øynene.

– Det begynte med en felles glede over moderne dans, forteller Johansson og Lindemark, sisteårs studenter ved Det medisinske fakultet i Bergen.

Sammen nøt de Carte Blanche-forestillinger fra publikumsplass flere ganger, hvor de opplevde at moderne dans innebar en annen måte å bevege kroppen på enn man vanligvis gjør, og tenkte: Hvorfor ikke prøve selv?

Dermed begynte de å ta undervisning i moderne dans ved Bergen Dansesenter. Da senteret for to år siden skulle planlegge en jubileumsforestilling, fikk koreografen Hege Tvedt ideen til å samle senterets mannlige amatørdansere i én gruppe. De telte bare seks-sju stykker. Fem av dem bet på ideen – herrene Johansson, Lindemark og Fjermestad samt trebåtbygger Maik Riebort og fløytestudenten Erlend Jordal.

Forestillingen ble en suksess, men da teppet gikk ned og applausen døde ut, ville Fem Menn danse videre på egne bein.

– Hege Tvedt inspirerte oss til å fortsette. Hun gir oss fortsatt innspill og tips, og korrigerer ideene våre. Uten henne hadde det neppe blitt noe mer, tror Lindemark.

– Jeg gjør dette som en vennetjeneste, sier Tvedt, men er klar på at tjenesten har gjensidig verdi, selv for henne som er profesjonell danser og koreograf. – Det er en utrolig sterk personlighet hos de fem. De er svært kreative, og hver og en har ulike innfallsvinkler til dansen. Deres miljøer og veivalg, det være seg trebåtbygging eller medisinstudier, er helt annerledes enn mitt, og gir en annen ballast. Det er i seg selv inspirerende. De er mandige og samtidig gutter, de tør å være sprø og snåle, og ta vare på sin personlighet. De har dannet en unik gruppe, roser hun.

Teaterdans

Moderne dans har sitt utgangspunkt i klassisk ballett, men handler ikke om tåspissko eller strutteskjørt. Mens både klassisk ballett og jazzballett har en stor grad av faste trinn, starter den moderne danseren nærmest på bar bakke og benytter et bredt spekter med bevegelser. – Moderne dans kommuniserer med publikum i en dialog uten ord, og med ulike fysiske uttrykk. Man spiller ofte på gjenkjennelighet og humor, forklarer Tvedt.

– Vi eksperimenterer med kropp og bevegelse. Knekkpunktet rundt bekkenet er utgangspunkt for mange bevegelser. Vi må ikke bruke musikk, men bruker alltid mye rytme. Det dreier seg mye om pust, sier Johansson og Lindemark.

Lydkulissene lager de ofte selv, ved hjelp av pust, plystring, sang, tekster eller fløytespill.

– Vi er ikke teknisk flinke, men spiller mye på humor som grenser over til det absurde, legger Fjermestad til.

Forestillingen på Dansens dag består av en samling situasjoner.

– Det blir opp til publikum hva de vil tolke og få ut av forestillingen, men den handler både om livet, døden og kjærligheten. Det sies at vi har et maskulint uttrykk, og at det er mye energi i forestillingene våre, sier trioen.

Dans på baroniet

Forestillingen på Dansens dag skal ha høstet stående applaus, og i juni ligger det an til nye klappsalver; da skal fire av de fem opptre på en internasjonal legekongress som Filosofisk poliklinikk arrangerer på Baroniet Rosendal.

Men Fem Menn går en uviss tid i møte: Fløytestudent Erlend Jordal vender nesen mot Stockholm for videre studier. Trebåtbygger Maik Riebort skal til London for å ta mer undervisning i moderne dans, mens Kristian Fjermestad skal til psykologjobb i London. Om et halvt år venter turnustjeneste Kjell Arne Johansson og Frode Lindemark.

– Vi vil prøve å holde kontakten. Vi har opparbeidet et godt grunnlag, og tror det er mulig å jobbe videre i seminarform. Vi tar gjerne på oss danseoppdrag, lyder meldingen fra Fem Menn.

Anbefalte artikler