Når uhellet skjer…

Ellen Juul Andersen Om forfatteren
Artikkel

Vi har snakket med tre medlemmer som har hatt hjemmeskade og spurt hvordan selve prosessen rundt forsikringsskaden har vært.

Varmekablene sa takk for seg

– Vi oppdaget at badegulvet ikke ble varmt når vi slo på varmekablene høsten 2000 og var usikre på om dette ble dekket av forsikringen, sier Einar Hopp. – For sikkerhets skyld tok vi kontakt med Vital forsikring med spørsmål om vår forsikring i Legeforsikringen dekket dette. Jeg ble faktisk litt forbauset når Vital sa det var omfattet av forsikringen, sier Hopp. –Vi ble bedt om å kontakte M-Tec, et firma som selskapet har avtale med, for å avklare skaden. Firmaet foreslo å slisse nye spor i de eksisterende flisene og legge nye kabler i disse, og deretter flislegge, sier Hopp.

– Gulvet er faktisk blitt bedre enn det var, fordi det var en helningsfeil på gulvet som også ble utbedret, sier han. I tilknytning til reparasjonen av gulvet måtte en cisterne flyttes og festes igjen. Da denne løsnet etter noen måneder, kom firmaet og festet den på nytt, uten omkostninger for oss.

– Det eneste vi har gjort, er å sende inn skademelding og betale en egenandel, sier han.

Hopp ble overrasket da Tidsskriftet fortalte at skaden har kostet selskapet 100 000 kroner.

Stoppekranen virket ikke

– Med seks barn og begge ektefeller i full jobb, må vi ofte forlate huset om morgenen med oppvaskmaskinen i full gang, forteller Tore Morken. – Vi hadde vannstoppekran på oppvaskmaskinen, men den virket ikke. Da nest eldste sønn kom hjem etter skoletid i oktober i 2000, så han at det rant vann fra karnappet utvendig på huset og ringte meg på mobiltelefonen.

Morken kontaktet umiddelbart Vital forsikring i Oslo som tok kontakt med skadebegrensningsfirmaet Polygon. Disse var på plass etter en halv time. – Da jeg kom hjem en time etter at min sønn ringte, var opptørkingsarbeidet startet, forteller Tore Morken. Polygon hadde samlet møbler, tepper, datamaskin og bøker som ble tatt med til profesjonell tørking. I huset ble det installert en byggtørkemaskin som surret og gikk døgnet rundt. Men huset var beboelig og familien slapp å flytte ut.

– Da utbedringsarbeidene begynte, fikk vi tilbud om å bo på hotell. Det takket vi nei til. Vi har relativt mange soverom i underetasjen, og med en mikrobølgeovn klarte vi oss på et vis i de ti dagene utbedringsarbeidene pågikk, sier Tore Morken.

– Jeg er godt fornøyd med måten Polygon reparerte skadene på. De brøt opp parketten, løsnet all kjøkkeninnredning, la ny parkett og fikk satt alt på plass igjen i løpet av ti dager. Et par måneders tid etter at skaden var taksert, var alt reparert, sier Tore Morken.

Den forsikringsmessige dekningen av skaden beløp seg til 200 000 kroner.

Sykkel og ski stjålet

Da Kristine Lem kom hjem fra nattevakt, hang det lapp på inngangsdøren til leiligheten om at det hadde vært innbrudd i kjellerboden. Ski, racersykkel og CD-anlegg var blant de stjålne tingene.

– Det første jeg gjorde, var å anmelde saken til politiet og varsle Vital. Jeg fikk tilsendt skadeskjema og måtte innhente priser på det som var stjålet. Dette ble oversendt Vital og selve oppgjøret derfra gikk greit. Erstatningsbeløpet kom raskt, sier hun.

– For min egen del viste dette hvor viktig det er å ha en god hjemforsikring. Av 80 boder var 11 brutt opp. I min stod sykkelen til 17 000 kroner. Jeg er kjempeglad for at jeg var så godt forsikret, sier Kristine Lem.

Kristine Lem

Anbefalte artikler