”Nå har vi vaska gølvet”

Berit Tveit Om forfatteren
Artikkel

Takk til Sigmund A. Anderssen og Sigmund B. Strømme for klar og velskrevet artikkel i Tidsskriftet nr. 17/2001 (1). Ikke minst er det fint at dere anbefaler ”bruk av store muskelgrupper”. Jeg antar at dere da mener både armer, rygg, hofter og underekstremiteter?

Men jeg savnet en nærmere vurdering av en del svært vanlige aktiviteter: Støvsuging, gulvvask, vindusvask og sengetøyskift er noen eksempler. Og det kom ikke frem hva dere mener med ”lett husarbeid”. Støvtørking? Ta ut av oppvaskmaskin/vaskemaskin?

For mange år siden så jeg to vurderinger:

  • – Gjennomsnittlig bruk av aerob kapasitet over ca. 25 % i løpet av en normal arbeidsdag medførte tretthet.

  • – ”Vanlig fredagsrengjøring” innebar bruk av ca. 30 %.

Dere vurderer ”innkjøp” til 3,5 MET (metabolic equivalent, et mål for energikrav), flytte 1 – 10 kg til 6,0, trappegang til 5,5. Fenomenet ”innkjøp” innebærer for mange f.eks. løft av ca. 10 kg (melk, poteter osv.) i bæreposer, flytting av samme til bilens bagasjerom, bæring av posene f.eks. 30 skritt, derav 15 opp trapp. Så kommer sortering til ymse skap. Varighet ca. 30 minutter (eksklusive bilkjøring). Betydelig enklere enn i gamle dager, da man gikk tre kilometer til butikken og bar varene tilbake. Men arbeid er det fortsatt.

Å lage middag er også arbeidskrevende. Jeg veide noen matlagingsredskaper: ildfast fat 1 kg, aluminiumsgryte 1,2 kg, stekepanne av jern 2,2 kg. ”Kjøttkaker med poteter” innebærer altså flere gangers løfting/flytting av minst 4,4 kg.

Det føltes litt kjekt at dere vurderte ”løfte/flytte 11 – 20 kg” som anstrengende (8 MET). Det burde innebære at foreldre med små barn får ganske god mosjon i flere år. Å få en ”12 kilos ål” ut av badekaret kan få noen hver til å svette.

Jeg er ikke så veldig ”feministisk” – men det føles som om min – og min ektefelles – innsats når det gjelder støvsuging, gulvvask og sengetøyskift også kunne fortjene en vurdering. Den slags innebærer iallfall bruk av store muskelgrupper i vanligvis mer enn ti minutter hver gang. Med støvsuging mener jeg ikke å hale rør med gulvmunnstykke en gang over åpne gulvflater/tepper. Jakten på hybelkaniner innebærer å nå frem under sofaer, stoler og bord – inn i alle kroker – og ledsages ofte av møbelflytting. Selve møblene skal også behandles. Teppene må ristes! (Tips: Bruk støvsugerens lille børste på ”spaghettien” bak datamaskinen og maskinen selv, ingen skam å gå i kne. Mosjon det óg.)

Man kan jo undres: Hvorfor har kvinner høyere levealder enn menn? Er én årsak at de har andre former for fysisk aktivitet? Ikke de plutselige hopp fra godstolen til snømåkeren/plenklipperen, men hyppig, kortvarig belastning av mange muskelgrupper? Inkludert en del bøy og tøy og balanseøvelser.

I de riktig gamle dager, dvs. da jeg begynte praksis, var det nokså vanlig at ”husmor” bar vann fra ”kjella” pluss tok kyrne tre kilometer frem og tilbake to ganger om dagen og melket dem. Husfar jobbet ikke mindre. De ble sterke, men fikk nå artroser både hist og her.

Rengjøring er ikke særlig spennende. Men det er kjekt å se resultatet, og arbeidet betyr faktisk en del for folkehelsen. Fint at det også, i passende doser, kan være god mosjon. Herved er dere utfordret til å utforske denne art aktiviteter!

Anbefalte artikler