Legen som ble kunsthandler

Tom Sundar Om forfatteren
Artikkel

Doktor Bjørn A. Mathisen gjør det bra som kunsthandler midt i Oslos smørøye. Foto T. Sundar

Bjørn A. Mathisen snakker seg varm om de ildfulle fotomaleriene til den russiske kunstneren Ekatherina Savtchenko. Hennes effektfulle bilder, som har begeistret gallerigjengere i St. Petersburg, Washington og New York, er denne vinteren på utstilling for et norsk publikum. Adresse for visningen er Galleri B.A. i Rådhusgaten i Oslo.

Det ligger til familien

I 1990 sa han farvel til brokkplastikker og kolecystektomier, og lukket Kirkeveiens porter bak seg. En stund etter at han sluttet i kirurgien, var han lege for alpinlandslaget. Så tok kunstinteressen overhånd.

– Jeg hadde behov for å gjøre noe helt annet. Spranget kan synes stort for utenforstående, men dette var et område jeg kjente til og ønsket å jobbe videre med.

– Hvorfor akkurat kunst?

– Min slekt består av forretningsfolk, og i mitt barndomshjem hang det mye kunst på veggene. Derfor var det naturlig for meg å kombinere de to elementene. Dessuten hadde jeg gjennom flere år drevet med kunstsalg ved siden av legearbeidet, sier 50-åringen.

Galleri B.A. stiller ut og selger oljemalerier, akvareller og grafikk, først og fremst av kjente samtidskunstnere. På salgslisten finner man navn som Elling Reitan, Thorstein Rittun, Kjeld Stub, Inger Sitter, Marika Lang og Per Henry Garman-Vik. Sistnevntes bilder har for øvrig gjort stor suksess i Legenes hus, der de har erobret kantineveggene i første etasje. Det er en kjent sak at Legeforeningen, som er en av Mathisens nærmeste naboer, også har vært en trofast kunde de siste årene. Kunsthandleren, på sin side, er fortsatt en trofast betaler av medlemskontingenten til Legeforeningen.

Gjør ting ordentlig

Spør du ham om hva som er god kunst, blir han nesten svar skyldig: – Jeg har ingen definisjon på god kunst, og det tror jeg ikke så mange andre har heller. Folks preferanser er høyst individuelle, og ofte basert på praktiske hensyn. Noen ønsker å dekorere hjemmet, andre vil ha bilder til kontoret. Jeg har også kunder som ønsker å leie kunst til spesielle arrangementer og selskaper, sier han.

Derimot har Mathisen en klar formening om hva som må til for å skape en god opplevelse av kunst. Et viktig virkemiddel i denne sammenhengen er bruken av lys.

– Lysforholdene har alt å si for fremtoningene i et kunstverk. Grafikk krever ofte mindre lys enn et maleri, mens oljemalerier trenger mye lys, forklarer han.

Han går bort til en vegg med grafikk av Elling Reitan, og demper belysningen fra spotlampene i taket: – Se hva som skjer! Det er akkurat som om lyset i bildet ikke vil forsvinne, selv om vi har mindre lys i rommet. Han legger ikke skjul på at det spesielle lyset er en viktig grunn til at nettopp Reitans bilder er blant hans personlige favoritter.

– De sterke fargene, det spesielle lyset og bruken av symboler er elementer som tiltaler meg, sier Bjørn A. Mathisen.

På spørsmålet om hvordan han posisjonerer seg i et så kompetitivt marked som kunstsalg representerer, svarer han enkelt: – Det viktigste er å gjøre tingene ordentlig. Det gjelder enten man driver med kunst eller kirurgi. For å lykkes i denne bransjen, må man opparbeide tillit, både hos kunstnerne og kundene. Det gjør man ved å ta vare på dem, sier han.

  Senere i vår skal Mathisen levere et bestillingsverk som skal pryde foajeen i Legenes hus.

  – Et kjempestort maleri med flotte farger, som vil varme alle besøkende i Akersgaten 2, sier han. Lurer du på hvem kunstneren er? Ekatherina Savtchenko, så klart!

  Galleri B.A. har egen hjemmeside på nettet: www.galleri-ba.no/

Anbefalte artikler