Note 1 Regnskapsprinsipper og virkning av prinsippendringer
Årsregnskapet er utarbeidet etter norske regnskapsprinsipper i samsvar med regnskapsloven av 1998.
Samtlige kapitler i den nye regnskapsloven gjelder for Den norske lægeforenings regnskap. Dette har sammenheng med at foreningen har eiendeler over 20 millioner kroner og flere enn 20 ansatte. Full regnskapsplikt innebærer blant annet at den regnskapspliktige skal utarbeide årsregnskap og årsberetning som skal fastsettes senest seks måneder etter regnskapsårets slutt.
Eiendeler bestemt til varig eie eller bruk er klassifisert som anleggsmidler. Andre eiendeler er klassifisert som omløpsmidler. Ved klassifisering av kortsiktig og langsiktig gjeld er analoge kriterier lagt til grunn.
Anleggsmidler vurderes til anskaffelseskost, men nedskrives til virkelig verdi når verdifallet forventes ikke å være forbigående. Anleggsmidler med begrenset levetid avskrives planmessig over forventet økonomisk levetid.
Omløpsmidler vurderes til laveste anskaffelseskost og virkelig verdi. Kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
Investeringer i datterselskap og tilknyttede selskaper er vurdert til anskaffelseskost. Det er ikke mottatt utbytte av disse investeringene.
Utestående fordringer oppføres til pålydende verdi etter fradrag for avsetning til forventet tap.
Oppstillingen i balansen er endret i samsvar med regnskapsloven. Tidligere poster under overskriften Avsetninger er omklassifisert til Opptjent egenkapital, se note 15.
Pensjonskostnader og netto pensjonsmidler er regnskapsmessig behandlet i henhold til foreløpig Norsk RegnskapStandard.
Det er ikke utarbeidet konsernregnskap for Den norske lægeforening. Dette har sammenheng med at virksomheten i datterselskap vurderes ikke å ha betydning for å bedømme konsernets stilling og resultat. Videre driver disse selskapene virksomhet som er helt forskjellig fra foreningen.
Foreningen mottar tilskudd fra det offentlige i forbindelse med følgende aktiviteter:
a) Fra Norges forskningsråd til stipendiatprosjekt Læring i en medisinsk kultur
b) Fra Utenriksdepartementet til menneskerettighetsarbeid i Tyrkia og det tidligere Jugoslavia
c) Fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (SAAF) med tilskudd til studieaktivitet
d) Fra Oslo kommune/OU-fondet til tillitsvalgtopplæring for ansatte i Oslo kommune
e) Fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet til tillitsvalgtopplæring for statsansatte
f) Fra Statens tobakksskaderåd til røykeintervensjonsprogram
Tilskuddene er ført brutto og ikke til fradrag i kostnadene, slik at regnskapet viser faktisk aktivitet som er knyttet til tilskuddene.