Artikkel
Sammendrag
Det nye problembaserte og integrerte medisinstudiet i Oslo startet høsten 1996. Vi undersøkte studentenes og lærernestilfredshet med første semester, og lærernes forventninger til ny studieplan. Vi undersøkte også sammenhengen mellomstudentenes vurdering av enkeltfaktorer og deres tilfredshet med smågruppeveilederne og semesteret som helhet.
På spørreskjemaer ble studenter (n = 127), veiledere (n = 26) og forelesere (n = 28) i første semester bedt om åvurdere elementer i semesteret på en fempunkts skala (svarprosent 92-100).
79% av studentene og 91% av lærerne var godt eller svært godt fornøyd med semesteret som helhet. Studentenestilfredshet med semesteret korrelerte med deres vurdering av faglig innhold, fagintegrasjon og oppgavene forproblembasert læring. Studentenes tilfredshet med smågruppeveilederne korrelerte med vurderingen av veiledernes bidragtil faginnhold og arbeidsprosess, og deres personlige egenskaper. Veilederne selv forventet at den nye studieplanen vilgi bedre effekt enn den gamle på alle områder unntatt studentenes basalfagskunnskaper.