Forfatterinformasjon fra siste artikkel
Ole Bernt Fasmer er professor i psykiatri ved Universitetet i Bergen og tidligere leder for undervisningen i medisinske atferdsfag.
Artikler av Ole Bernt Fasmer
Undervisning i klinisk kommunikasjon kan bli enda bedre
- Tore Gude,
- Per Vaglum,
- Tor Anvik,
- Anders Bærheim,
- Ole Bernt Fasmer,
- Hilde Grimstad,
- Are Holen
28.01.2021:
Norske medisinstudenter har ikke så gode ferdigheter i klinisk kommunikasjon ved studieslutt som man kunne ønske. Flere forbedringer er iverksatt, men undervisningen har ytterligere forbedringspotensial. Klager på norske leger til tilsynsmyndighetene gjelder ofte uakseptabel atferd eller...
A.E. Vaaler & O.B. Fasmer svarer:
- Arne Vaaler,
- Ole Bernt Fasmer
23.04.2013:
Det er gjort en rekke metaanalyser vedrørende forskjeller mellom antidepressive legemidler og placebo. Det er mulig å kritisere metodevalget i alle slike arbeider. Vi viser til to arbeider som anses å være sentrale. Det finnes metaanalyser med mer positive eller mer negative resultater i forhold til...
Antidepressive legemidler – klinisk praksis må endres
- Arne Vaaler,
- Ole Bernt Fasmer
19.02.2013:
Antidepressive legemidler er mindre effektive enn det det omfattende forbruket skulle tilsi. Preparatene er beheftet med bivirkninger som tilsier større forsiktighet i forskrivningen. Antidepressive legemidler kan redusere symptomer ved depresjon, men de kan også ha en utilfredsstillende effekt...
Migrene og psykiske lidelser
- Ole Bernt Fasmer,
- Ketil Joachim Oedegaard
23.09.2004:
Migrene, depresjoner og angstlidelser er vanlig i befolkningen, med en livstidsprevalens på 10 – 20 % (1, 2). Tidligere snakket man ofte om en migrenepersonlighet, et menneske preget av tvangstrekk, perfeksjonisme og sinne. Selv om et dette begrepet i dag er forlatt, er man blitt mer oppmerksom på...
Undervisning i klinisk kommunikasjon for medisinstudenter i Norge
- Tore Gude,
- Tor Anvik,
- Anders Bærheim,
- Ole Bernt Fasmer,
- Hilde Grimstad,
- Per Hjortdahl,
- Are Holen,
- Terje Risberg,
- Per Vaglum
28.08.2003:
Trening i ulike former for klinisk kommunikasjon har betydning for kvaliteten på diagnostikk, behandling og oppfølging i kontakten med pasienter ved både somatiske og psykiatriske sykdommer (1, 2). Kommunikasjon og intervjuferdigheter kan læres uavhengig av personlighetstype (3) når undervisningen...