Forfatterinformasjon fra siste artikkel
Ingrid Hyldmo er psykologspesialist ved Enhet for psykisk helsetjeneste i somatikken ved Diakonhjemmet Sykehus. Hun er utdannet veileder og er lokalt ansvarlig for Fire gode vaner-programmet.
Artikler av Ingrid Hyldmo
En effektiv og trygg vei til bedre spesialistutdanning i sykehus?
- Pål Gulbrandsen,
- Ingrid Hyldmo,
- Ingvild Skinstad Fossum,
- Birgitte Seip,
- Lill Anette Øyen,
- Tanja Owen
23.01.2020:
Spesialistutdanningsreformen har ført til usikkerhet og uro. Reformen krever kompetanse i veiledning, supervisjon og kommunikasjon. Få erfarne leger har det. Regionalt utdanningssenter i Helse Sør-Øst har igangsatt et omfattende utdanningsprogram. Den nye spesialistutdanningsforskriften har...
Screening for symptomer på depresjon og angst ved en hjertemedisinsk avdeling
- Torkil Berge,
- Bente Bull-Hansen,
- Erik Ekker Solberg,
- Else Resser Heyerdahl,
- Kjetil Nordbø Jørgensen,
- Leif Erik Vinge,
- Marit Aarønæs,
- Erik Øie,
- Ingrid Hyldmo
07.10.2019:
Symptomer på depresjon og angst er utbredt ved hjertesykdom (1, 2). Depressive symptomer er forbundet med økt dødelighet (3), redusert livskvalitet (4), økt bruk og økte kostnader av helsetjenester (5) og redusert mulighet for retur til arbeid (6). Ifølge American Heart Association (7) er depresjon...
Refleksjonsgrupper – en metode for kvalitetssikring
- Tale Norbye Wien,
- Ingrid Hyldmo,
- Nina Lang,
- Vegard Vevatne,
- Elin Fjerstad,
- Lill Karin Mensen,
- Arnstein Finset
30.03.2017:
Den nye pasientrollen stiller nye krav deg som lege. Ved medisinsk avdeling ved Diakonhjemmet Sykehus har vi utviklet og prøvd ut refleksjonsgrupper for leger som en metode for kvalitetssikring i møte med den nye pasientrollen. Her beskriver vi våre erfaringer med metoden. Bakgrunnen for å starte...
Kommunikasjon som verktøy i klinisk hverdag
- Ingrid Hyldmo,
- Elin Fjerstad,
- Ásgeir Bragason,
- Anders Husby,
- Nina Lang,
- Anette Hylen Ranhoff,
- Sigrid Ødegård,
- Arnstein Finset
28.10.2014:
Sviktende kommunikasjon mellom lege og pasient/pårørende er ofte kilde til klagesaker. God kommunikasjon derimot, er kilde til pasienttilfredshet, bedre helse for pasienten og til mestringsfølelse hos legen. Hvordan kan det legges til rette for at leger får trent opp sine kommunikasjonsferdigheter...