- 1.
Fraser LK, Gibson-Smith D, Jarvis S et al. Make Every Child Count. Final report, February 2020. York: University of York, 2020. https://www.york.ac.uk/healthsciences/research/public-health/projects/martinhouse/research/makeeverychildcount/ Accessed 14.10.2020.
- 2.
Dødsårsaksregisteret. 2020. Dødsårsaksregisteret. http://statistikkbank.fhi.no/dar/ Accessed 9.10.2020.
- 3.
Meld. St. 24 (2019–2020). Lindrende behandling og omsorg – Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-24-20192020/id2700942/ Accessed 14.10.2020.
- 4.
Bahus MK, Andersen S, Broen P et al. Organisering av det palliative tilbudet. Fædrelandsvennen 24.8.2020. https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/b53k55/organisering-av-det-palliative-tilbudet Accessed 14.10.2020.
- 5.
NOU 2017:16. På liv og død – Palliasjon til alvorlig syke og døende. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-16/id2582548/ Accessed 14.10.2020.
- 6.
Cancer pain relief and palliative care in children. Genève: World Health Organization, 1998. https://apps.who.int/iris/handle/10665/42001 Accessed 14.10.2020.
- 7.
Helsedirektoratet. Palliasjon til barn og unge. Nasjonal faglig retningslinje. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/palliasjon-til-barn-og-unge Accessed 9.10.2020.
- 8.
Helse- og omsorgsdepartementet. Oppdragsdokument 2020. https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/sykehus/styringsdokumenter1/oppdragsdokument/id535564/ Accessed 14.10.2020.
- 9.
Meld. St. 7 (2019–2020) Nasjonal helse- og sykehusplan 2020–2023. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.st.-7-20192020/id2678667/ Accessed 14.10.2020.
- 10.
Helsedirektoratet. Oppfølging av personer med store og sammensatte behov. Nasjonal veileder. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/oppfolging-av-personer-med-store-og-sammensatte-behov Accessed 14.10.2020.
- 11.
FNs konvensjon om barnets rettigheter. Artikkel 24. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0004/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf Accessed 14.10.2020.
- 12.
LOV-1999-07-02-64 Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven). §6 Ressursbruk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_2 Accessed 14.10.2020.
- 13.
Helse- og omsorgsdepartementet. Oppfølging av Stortingets behandling av Prop. 117S (2019–2020) og Prop. 127S (2019–2020). Brev til de regionale helseforetakene. https://www.regjeringen.no/contentassets/bd8a11644b744dec8a8dc452794000e4/politikerbrev-l1715091.pdf Accessed 14.10.2020.
()
Palliasjon ved medfødte og tidlige ervervede sykdommer handler ikke bare om barn i en forventet alt for tidlig siste fase av livet, men også om unge voksne pasienter med kroniske alvorlige og livstruende tilstander hvor det er stor risiko for død av interkurrente sykdommer eller forverringer av grunntilstanden. Mange av disse pasientene hører til målgruppene for habilitering i spesialisthelsetjenesten/nevrohabilitering og vil trenge ambulante tjenester fra tverrfaglige team. Disse må bidra til å legge til rette for at pasientene får være mest mulig hjemme eller i den institusjon hvor de bor og få leve et hverdagsliv innenfor sine kjente rammer med så lite sykehus- og nye institusjonsopphold som mulig. Samarbeid over tid med fastleger som kjenner dem og familiene er helt nødvendig.
Man løser ikke slike utfordringer ved å opprette enda flere kompetansesentre. Man burde slik jeg ser det heller bruke ressurser til opprustning av habilitering i spesialisthelsetjenesten i helseforetakene over hele landet. Spesielt legedekningen innen dette kompetansefeltet er flere steder kritisk lav og må opprustes for at slike helsetjenester skal få et minimum av kvalitetssikring og bli likeverdige rundt i hele landet.
Fagråd for Habilitering Helse Sør-Øst har derfor nylig anbefalt Det regionale Helseforetaket Sør-Øst å støtte oppbygging av lokale barnepalliasjonsteam på linje med anbefalinger i nasjonale retningslinjer og på linje med NOU 2017: 16 i sine helseregioner. Det ville kunne styrke kvalitet, kompetanse, samhandling, faglig omstilling og gode helse og omsorgstjenester i kommunene for personer med utviklingshemninger og kronisk sykdom som utgjør en vesentlig del av denne populasjonen.
Økt ressurser til slike team vil kunne bidra til kompetanseheving og tverrfaglig samarbeid med habilitering i spesialisthelsetjenesten både på barne- og voksensiden.
Barn og unge voksne med kroniske og livstruende tilstander bør få leve og avslutte livet der hvor de bor under tverrfaglig kyndig ambulant oppfølgning.