«Vi er under angrep». Overskriften er dramatisk. Og ingressen følger opp: «Det er tid for handling». Ja vel. Fra ord til handling? Jeg leser innlegget og sjekker også nettsiden til organisasjon som forfatterne viser til, Not a Target Norge. Og hva finner jeg om handling? Ingenting.
Forfatterne presenterer en lang liste med kriger og konflikter der helsearbeidere har blitt utsatt for angrep. Det mangler ikke organisasjoner som fordømmer, tar avstand fra og protesterer, men ingen av dem har makt/myndighet til å forhindre, stanse eller straffe slike overgrep. «Straffefriheten kan ikke fortsette», hevder forfatterne. Nei, i en ideell verden kan den ikke det. Men realiteten er altså at ICC, den internasjonale straffedomstolen, mangler universell jurisdiksjon. En rekke land, deriblant stormaktene Kina, Russland og USA, samt omtrent alle land i Midtøsten, står utenfor.
Når forfatterne proklamerer at «det er tid for handling», går jeg ut fra at de mener noe mer enn resolusjoner, vedtak, fordømmelse og protester. Men hva da? Hva slags handling? Handlinger? Og hvordan kan de effektueres? Helt konkret?
Fra ord til handling?
«Vi er under angrep». Overskriften er dramatisk. Og ingressen følger opp: «Det er tid for handling». Ja vel. Fra ord til handling? Jeg leser innlegget og sjekker også nettsiden til organisasjon som forfatterne viser til, Not a Target Norge. Og hva finner jeg om handling? Ingenting.
Forfatterne presenterer en lang liste med kriger og konflikter der helsearbeidere har blitt utsatt for angrep. Det mangler ikke organisasjoner som fordømmer, tar avstand fra og protesterer, men ingen av dem har makt/myndighet til å forhindre, stanse eller straffe slike overgrep. «Straffefriheten kan ikke fortsette», hevder forfatterne. Nei, i en ideell verden kan den ikke det. Men realiteten er altså at ICC, den internasjonale straffedomstolen, mangler universell jurisdiksjon. En rekke land, deriblant stormaktene Kina, Russland og USA, samt omtrent alle land i Midtøsten, står utenfor.
Når forfatterne proklamerer at «det er tid for handling», går jeg ut fra at de mener noe mer enn resolusjoner, vedtak, fordømmelse og protester. Men hva da? Hva slags handling? Handlinger? Og hvordan kan de effektueres? Helt konkret?