Med ønske om en god sommer

    ()

    sporsmal_grey_rgb
    Artikkel

    Før sommerferien starter for alvor, vil jeg benytte anledningen til å takke for innsatsen som legges ned i helsetjenesten hver eneste dag. De siste månedene har igjen vist hvor viktig det medisinske fellesskapet er – både for pasientene, for kollegene våre og for utviklingen av helsetjenesten.

    I begynnelsen av juni samlet Legeforeningens landsstyre seg på Fornebu utenfor Oslo. Delegater fra hele landet møttes til tre dager med diskusjoner, prioriteringer og viktige veivalg for foreningens videre arbeid.

    Landsstyremøtet er Legeforeningens øverste organ. Det er her vi sammen utvikler politikken vår og legger retningen for arbeidet videre. Også i år ble det tydelig hvor stort engasjementet er for både profesjonen og helsetjenesten.

    Møtet fant sted samtidig som arbeidet med en ny helsereform pågår. Det preget mange av diskusjonene. Norsk helsetjeneste holder gjennomgående høy kvalitet, og mye fungerer godt. Samtidig vet vi at presset øker, og at utfordringene er sammensatte. Skal vi lykkes med å utvikle tjenestene videre, må faglige vurderinger være førende, og tillit må få større plass enn kontroll og detaljstyring.

    I sommer fyller Legeforeningen også 140 år. Jubileet ble derfor selvsagt markert under landsstyremøtet, og minner oss om den lange tradisjonen profesjonen vår står i. Helt siden 1886 har leger over hele landet bidratt til å utvikle medisinen, styrke helsetjenesten og bygge tillit i befolkningen. Samtidig minner jubileet oss om at Legeforeningen alltid har vært mer enn en forening – den er et faglig og kollegialt fellesskap.

    Under landsstyremøtet diskuterte vi også beredskap og behovet for en mer robust helsetjeneste. Erfaringene fra de siste årene har vist hvor sårbar tjenesten kan være når belastningen blir stor over tid. God beredskap handler ikke bare om planer og struktur, men om mennesker, kompetanse og arbeidsforhold – og om god samhandling mellom nivåene i helsetjenesten.

    Tidligere i år valgte et enstemmig Storting å legge bort foreslåtte lovendringer knyttet til taushetsplikt, etter tydelige innspill fra Legeforeningen og fagmiljøene. Forslagene kunne fått store konsekvenser for hvordan leger kan bruke sin kompetanse i undervisning, veiledning, rådgivning og fagutvikling. Debatten har understreket hvor viktig det er at medisinsk erfaring og klinisk virkelighet blir hørt når regelverk utformes – og hvor mye vi kan få til når vi står sammen som profesjon.

    NRKs serie LIS har satt søkelys på noe mange leger kjenner godt på: ansvaret, usikkerheten og presset som kan følge med legeyrket, særlig i starten av karrieren. Serien har minnet oss om betydningen av gode kolleger, veiledning og faglige fellesskap. Å ta vare på hverandre er en viktig del av det å ta vare på pasientene.

    I en travel og krevende helsetjeneste er fellesskapet mellom kolleger viktigere enn noen gang.

    Nå går vi inn i sommerukene. For mange betyr det etterlengtet ferie og tid til å hente seg inn igjen. Samtidig vet vi at mange leger og andre ansatte skal holde helsetjenesten i gang gjennom hele sommeren – på sykehus, legevakter, fastlegekontor og i kommunene over hele landet.

    Takk til alle dere som er på vakt og holder helsetjenesten i gang når andre har ferie.

    God sommer – enten du skal på jobb eller har ferie foran deg.

    PDF
    Skriv ut

    Anbefalte artikler