Kommentar

Betimelig med en kritisk gjennomgang av temperaturmålinger

Stein Ulrich Fosshaug Herzog
Pensjonist, tidl. legevaktslege bl.a.
Interessekonflikt:  Nei

Siden øretermometer kom på markedet har verdien av temperaturmålinger blitt betydelig redusert. På sykebesøk eller på sykehus kommer øretermometeret som snarest inn i øregangen. Idéen bak denne måleteknikken er at apparatet skal rettes perpendikulært mot trommehinnen og på den måte registrere varmestrålingen. Slik målingene gjøre i de fleste tilfellene blir denne teknikken ikke fulgt og resultatet blir ikke pålitelig. Skal temperaturmålinger på ny kunne tillegges verdi bør de gjøres i rektum. Med moderne termometere trenger ikke målingen ta lange tiden, er smertefritt, og resultatet kan vi igjen ha nytte av.

Publisert: 27.04.2026