Kommentar

C. M. Wærp svarer S. M. Sletten

Cora Wærp
Lege i spesialiesering, nyresykdommer
Interessekonflikt:  Nei

Takk for spørsmål! D-vitamin er som kjent viktig for benhelse, og det anbefales generelt å ta tilskudd i vinterhalvåret for å opprettholde tilstrekkelige nivåer. Dette nevner vi i selve kasuistikken (1). Ved kronisk nyresvikt vil man etter hvert utvikle benskjørhet, CKD-MBD. Dette er som regel en komplikasjon som kommer sent, dvs ved avansert nyresvikt, og etter lengre tids sykdom, som regel flere år. 

Litteratur: 
1. Wærp CM, Hauge JW, Heyerdahl F et al. Akutt nyresvikt som følge av vitamin D-forgiftning. Tidsskr Nor Legeforen 2025; 145. doi: 10.4045/tidsskr.25.0157. 

Publisert: 12.11.2025