Kasuistikkoppgaver som PBL, LSB og TBL er en god arena for å diskutere ulike reelle kliniske situasjoner som nesten alltid innebærer en grad av usikkerhet i både diagnostisering og behandling. Erfaringsmessig liker studentene slike oppgaver, der kunnskap og meninger brynes mot hverandre. Jeg hører studentene fortelle diskusjonene de har seg i mellom er det de lærer mest av. På UiO eksponeres studentene for dette helt fra første semester. Dessverre er oppmøte til denne type undervisning variabelt, særlig når det nærmer seg eksamen, og det kan virke som om dette problemet har tiltatt etter koronapandemien. En mulighet til å øke fokus på denne type læring er å legge inn flere kasuistikker i eksamensoppgavene. Dette kan vi diskutere i lærerkollegiet.
Å lære om usikkerhet
Kasuistikkoppgaver som PBL, LSB og TBL er en god arena for å diskutere ulike reelle kliniske situasjoner som nesten alltid innebærer en grad av usikkerhet i både diagnostisering og behandling. Erfaringsmessig liker studentene slike oppgaver, der kunnskap og meninger brynes mot hverandre. Jeg hører studentene fortelle diskusjonene de har seg i mellom er det de lærer mest av. På UiO eksponeres studentene for dette helt fra første semester. Dessverre er oppmøte til denne type undervisning variabelt, særlig når det nærmer seg eksamen, og det kan virke som om dette problemet har tiltatt etter koronapandemien. En mulighet til å øke fokus på denne type læring er å legge inn flere kasuistikker i eksamensoppgavene. Dette kan vi diskutere i lærerkollegiet.