Denne kronikken er viktig. Selv sitter jeg i komiteen for delprøven i samfunnsmedisin, som er en del av den nasjonale flervalgseksamen på 6. året. Her har jeg gjentatte ganger tatt til orde for at vi burde kunne lage oppgaver med flere riktige svar, og gi studentene mulighet til å levere en tilhørende begrunnelse for svaret de har valgt. Vi trenger reflekterte leger, som er i stand til å begrunne hvorfor de velger løsning A for fru Hansen, men for Herr Sivertsen, som har samme diagnose, så tilsier hans kontekst og nærmiljø at vi heller velger løsning B.
Å begrunne sine valg fjerner ikke usikkerheten, men det å utvikle en begrunnelse sammen med pasienten, gir både pasient og lege større aksept for usikkerhetene som ligger der, og forståelse for det valget som så blir tatt. Svært mange av de samfunnsmedisinske problemstillingene handler om å gjøre en balansert avveiing av flere hensyn. Fordi formatet er flervalgsoppgaven, så blir eksamensspørsmålene ofte knyttet opp mot det som kan «huskes». Som kronikkforfatterne skriver, når eksamen baserer seg på enten gale eller riktige svar, så er det ikke så rart om studentene utvikler en forenklet todelt svart-hvitt forståelse av verden.
Eksamen i usikkerhet?
Denne kronikken er viktig. Selv sitter jeg i komiteen for delprøven i samfunnsmedisin, som er en del av den nasjonale flervalgseksamen på 6. året. Her har jeg gjentatte ganger tatt til orde for at vi burde kunne lage oppgaver med flere riktige svar, og gi studentene mulighet til å levere en tilhørende begrunnelse for svaret de har valgt. Vi trenger reflekterte leger, som er i stand til å begrunne hvorfor de velger løsning A for fru Hansen, men for Herr Sivertsen, som har samme diagnose, så tilsier hans kontekst og nærmiljø at vi heller velger løsning B.
Å begrunne sine valg fjerner ikke usikkerheten, men det å utvikle en begrunnelse sammen med pasienten, gir både pasient og lege større aksept for usikkerhetene som ligger der, og forståelse for det valget som så blir tatt. Svært mange av de samfunnsmedisinske problemstillingene handler om å gjøre en balansert avveiing av flere hensyn. Fordi formatet er flervalgsoppgaven, så blir eksamensspørsmålene ofte knyttet opp mot det som kan «huskes». Som kronikkforfatterne skriver, når eksamen baserer seg på enten gale eller riktige svar, så er det ikke så rart om studentene utvikler en forenklet todelt svart-hvitt forståelse av verden.